Podczas zamawiania hostingu w Domenomania.pl, możesz wybrać jeden z dwóch dostępnych paneli administracyjnych. Dzięki poniższemu artykułowi dowiesz się jakie funkcje dostarcza cPanel, aby zarządzanie kontem hostingowym było łatwe i intuicyjne.
- Jak zalogować się do cPanelu?
- Nie pamiętam hasła lub loginu do cPanel
- Jak zmienić hasło po zalogowaniu do cPanel?
- Jak zmienić hasło użytkownika po zalogowaniu do cPanel?
Jeśli posiadasz już aktywny hosting w Domenomania.pl, to pierwszymi operacjami jakimi powinieneś się zająć to m.in.: przypisanie domeny do hostingu, opublikowanie plików strony internetowej w katalogu na serwerze lub skierowanie ruchu poczty e-mail na Twój hosting w Domenomania.pl.
cPanel jest oprogramowaniem umożliwiającym zarządzanie serwerem wirtualnym (serwisem internetowym i pocztą elektroniczną). Jest to znakomite rozwiązanie dla osób, dla których jest to pierwsza styczność z serwerami wirtualnymi oraz dla użytkowników mniej zaawansowanych.
Poniżej znajdziesz opis sekcji, które zobaczyć po zalogowaniu do cPanel:
- sekcja: E-MAIL
- sekcja: PLIKI
- sekcja: AUTOINSTALATOR APLIKACJI
- sekcja: BAZY DANYCH
- sekcja: DOMENY
- sekcja: METRYKI
- sekcja: ZABEZPIECZENIA
- sekcja: OPROGRAMOWANIE
- sekcja: ZAAWANSOWANE
- sekcja: PREFERENCJE
sekcja: E-MAIL
Za pośrednictwem cPanelu możesz utworzyć skrzynki e-mail, które będą funkcjonowały na Twoim hostingu. Jeśli przypiszesz do hostingu domeny, to Twoje skrzynki e-mail będą mogły korzystać z adresów tych domen.
Skierowanie poczty na hosting w Domenomania.pl polega na przekierowaniu całego ruchu poczty e-mail w konkretnej domenie (np. twojadomena.pl) na serwer w Domenomania.pl. Po skierowaniu poczty na hosting w Domenomania.pl, wszystkie wiadomości e-mail wysyłane w ramach adresu domeny (*@twojadomena.pl) będą kierowane na nowy serwer.
Jeśli potrzebujesz przejść do edycji wybranej skrzynki e-mail, możesz to zrobić po zalogowaniu do cPanelu. Skorzystaj z poniższej instrukcji, aby sprawdzić jak edytować skrzynkę e-mail utworzoną na hostingu w Domenomania.pl.
- Jak skierować pocztę e-mail na serwer w Domenomania.pl?
- Jak utworzyć skrzynkę e-mail w cPanel?
- Jak przejść do edycji skrzynki e-mail w cPanel?
- Jak ustawić autoresponder w cPanel?
- Jak ustawić antyspam w cPanel?
- Jak ustawić przekierowanie e-mail w cPanel?
- Jak sprawdzić skrzynkę e-mail w Domenomania.pl?
sekcja: PLIKI
Menedżer plików zapewnia proste zarządzenie folderami oraz plikami na serwerze. Umożliwia dodawanie ich z naszego komputera oraz tworzenie i edycję tych, które już znajdują się na serwerze. Połączenie FTP poprzez menedżer plików w cPanel pozwoli na szybki dostęp do Twoich plików na serwerze.
Umożliwia zarządzenie i modyfikację obrazów znajdujących się na serwerze. Dzięki tej opcji możesz tworzyć miniatury, zmieniać rozmiary oraz konwertować pliki na inne rozszerzenia.
Dla każdego folderu na Twoim koncie hostingowym możliwe jest ustalenie odpowiednich zasad. Można ustalić, że dostęp do niego będzie możliwy jedynie przy podaniu hasła lub może być ograniczony (np. brak możliwości zapisywania i modyfikacji plików).
Dzięki tej opcji możesz ustawić hasło bezpieczeństwa chroniące określone zawartości twojego serwera. Po włączeniu zabezpieczeń, przy próbie wejścia do zabezpieczonego folderu pojawi się monit o nazwę użytkownika i hasło.
Zabezpieczenie HotLink – Dzięki temu zabezpieczeniu nie jest możliwe bezpośrednie odwołanie się zewnętrznych serwisów internetowych do plików na Twoim koncie hostingowym.
Umożliwia monitorowanie dostępnego na koncie miejsca. Możesz monitorować wykorzystanie powierzchni serwerowej zarówno przez pliki, jak i bazy danych czy archiwa poczty e-mail.
Dzięki temu rozwiązaniu możesz uzyskać łatwy dostęp do plików na swoim serwerze z poziomu systemu operacyjnego komputera lub urządzenia mobilnego.
Za pomocą narzędzi serwera FTP możesz zarządzać kontami FTP. Możliwa jest zatem edycja ustawień dla anonimowych użytkowników FTP poprzez ustalenie np.: zasad pobierania danych, tekstu wiadomości powitalnej, okresu trwania pojedyncze sesji. Protokół FTP umożliwia zarządzanie plikami znajdującymi się na Twoim serwerze za pośrednictwem klienta FTP, np. programu Total Commander. Na opcja umożliwia zarządzanie kontami FTP – tworzeniem nowych użytkowników mających dostęp do zasobów.
Tworzenie konta FTP jest operacją bezpłatną, która dostępna jest na każdym hostingu. Konto FTP używane jest do uzyskania dostępu do zasobów (plików i katalogów) znajdujących się na hostingu.
Narzędzie do zarządzania kontrolą wersji. Umożliwia tworzenie własnych repozytoriów, które pozwalają na szybkie aktualizowanie Twoich serwerowych aplikacji.
sekcja: AUTOINSTALATOR APLIKACJI
Jeśli Twoim panelem administracyjnym jest cPanel, to w łatwy sposób możesz skorzystać z autoinstalatora aplikacji internetowych, który za pomocą kilku kliknięć pozwala na instalację dla dowolnej domeny obsługiwanej w ramach konta hostingowego takie aplikacje jak m.in.: WordPress, Prestashop, Joomla!, Magento i wiele innych.
- Jak korzystać z Autoinstalatora aplikacji w cPanel?
- Jak zainstalować WordPress przez autoinstalator?
- Jak zainstalować Joomla przez Autoinstalator aplikacji?
- Jak wykonać kopię strony WWW w autoinstalatorze aplikacji?
- Jak przywrócić kopię strony WWW w autoinstalatorze aplikacji?
- Jak zaktualizować WordPress w autoinstalatorze?
sekcja: BAZY DANYCH
Narzędzie służące do zarządzania istniejącymi bazami danych, tabelami i rekordami. Obecnie coraz więcej serwisów internetowych działa w oparciu o bazy danych. Dzięki oprogramowaniu phpMyAdmin masz możliwość zarządzania swoimi bazami danych (zakładanie, kasowanie, edycja). phpMyAdmin jest aplikacją internetową, która służy do zarządzania bazami danych MySQL. Do obsługi phpMyAdmin wystarczy posiadasz przeglądarkę internetową oraz login i hasło do bazy danych MySQL.
Ta opcja umożliwia tworzenie, edytowanie oraz usuwanie baz danych, a także dostępu do nich. Bazy danych są konieczne do uruchamiania aplikacji działających w Internecie, np. systemów CMS, takich jak WordPress.
Proces tworzenia bazy danych w cPanel można podzielić na dwa etapy:
To narzędzie przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces tworzenia bazy danych wraz z dostępem do niej (użytkownikiem).
Dzięki temu rozwiązaniu, dodając nazwę domeny lub adres IP, umożliwisz nawiązywanie połączeń z bazami danych z zewnętrznych lokalizacji, takich jak np. serwer u innego dostawcy.
sekcja: DOMENY
Ta opcja umożliwia zarządzanie domenami przypisanymi do naszego hostingu / serwera. Zaparkowanie domeny umożliwia w ten sposób dodanie dodatkowej (poza domenę główną konta hostingowego) nazwy domeny internetowej, pod którą wyświetlana będzie Twoja strona WWW. Podpięcie dodatkowej domeny do konta hostingowego umożliwia obsługę dodatkowej strony WWW w ramach jednego konta hostingowego. Jeśli zatem posiadasz kilka małych stron internetowych – możesz je obsługiwać przez 1 konto hostingowe.
Przypisanie, czyli dodanie domeny do cPanelu jest wymagane, jeśli chcesz zarządzać swoją domeną za pomocą tego panelu administracyjnego. Aby domena mogła zostać przypisana do hostingu w Domenomania.pl, wymagane jest wydelegowanie domeny na DNS Domenomania.pl.
To narzędzie umożliwia zaparkowanie dodatkowych domen na Twoim serwerze dla przeróżnych aplikacji. Domena dodatkowa to kolejna domena, którą cPanel przechowuje jako poddomenę Twojej witryny głównej. Domeny dodatkowe są hostowane na koncie. Domeny dodatkowe umożliwiają zarządzanie wieloma domenami z poziomu jednego konta w cPanel. Domena dodatkowa łączy nową nazwę domeny z katalogiem na Twoim koncie, a następnie przechowuje pliki przeznaczone dla domeny dodatkowej w tym katalogu na serwerze FTP.
Subdomeny to podsekcje domeny głównej. Dzięki nim można utworzyć łatwe do zapamiętania adresy, dla różnych obszarów Twojej witryny www, np. blog.twojadomena.pl. W każdej chwili masz możliwość stworzenia subdomeny.
Subdomeny możesz tworzyć również za pomocą tworzenia rekordów. Ta metoda stosowana jest w sytuacji, gdy chcesz utworzyć subdomenę, która ma być skierowana na inny zewnętrzny serwer (poza Domenomania.pl). Pozwala to taką konfiguracje, gdzie domena główna skierowana jest na serwer w Domenomania.pl, a subdomena skierowana jest gdzie indziej.
To narzędzie umożliwia udostępnienie Twojej witryny WWW pod inną nazwą domeny, np. twojadomena.com lub twojadomena.info może wyświetlać treść z witryny twojadomena.pl. Aliasy domeny umożliwiają wyświetlanie zawartości jednej domeny pod adresem drugiej nazwy domeny. Dzięki temu możesz np. pod adresem domen: mojadomena.net i mojadomena.org wyświetlać treści opublikowane pod adresem: mojadomena.com.
Aliasy domen to domeny, które posiadasz, ale które nie zawierają żadnej treści. Zamiast tego kierują do zawartości innej domeny lub subdomeny na Twoim koncie. Jest to przydatne na przykład, gdy posiadasz domeny, którą później będziesz sprzedawać, lub do przekierowywania ruchu do innej domeny.
Zarówno w Panelu Klienta jak i w panelu administracyjnym w każdej chwili możesz skierować obsługiwane przez Ciebie domeny na zupełnie inny adres. W cPanelu możesz ustawić przekierowania domeny, które powodują, np. przekierowanie wszystkich odwiedzających domeny lub danej strony do innego adresu URL. Na przykład, jeśli posiadasz podstronę z długim adresem URL, to możesz w cPanelu utworzyć przekierowanie w taki sposób, aby użytkownicy z krótkiego adresu URL byli przekierowani do długiego adresu URL.
To narzędzie służy do tworzenia i edytowania tzw. stref DNS. System DNS przekształca nazwy domen w możliwe do interpretacji przez komputery adresy IP. To narzędzie umożliwia np. przypisanie zewnętrznego serwera VPS do konkretnej domeny użytkownika.
Ruch w Twojej domenie internetowej determinowany jest przez ustawienia rekordów domeny. To rekordy domeny kierują “ruch w Twojej domenie” we wskazane miejsce. Za każdym razem, gdy użytkownik Internetu wywołuję Twoją domenę lub, gdy wysyłasz / odbierasz pocztę e-mail z adresem Twojej domeny, to między innymi podczas każdego wywołania strony i wysyłania e-mail generowany jest ruch w Twojej domenie.
sekcja: METRYKI
W cPanel dostępny jest interfejs umożliwiający przeglądanie i monitorowanie wykorzystania zasobów na koncie cPanel. Monitoring użycia zasobów umożliwia: sprawdzenie ogólnego stanu Twojej witryny, sprawdzić informacje na temat wykorzystania zasobów wyświetlanych na wykresach i tabelach oraz tzw. migawki serwera z listą procesów, bazą danych i zapytaniami HTTP.
- Jak sprawdzić użycie zasobów hostingu w cPanel?
- Jak sprawdzić statystyki przepustowości łącza w cPanel?
- Jak sprawdzić statystyki hostingu przez cPanel?
Statystyki odwiedzin – posiadanie konta hostingowego w Domenomania.pl gwarantuje dostęp do rozbudowanych statystyk odwiedzin stron internetowych. Na wszystkich kontach hostingowych działają statystyki AWstats i zliczają one np.: ilość odwiedzin, ilość odsłon, długość poszczególnych wizyt, ilość wejść z poszczególnych wyszukiwarek. Awstats (Advanced Web Statistics) w cPanelu wyświetla graficzne statystyki dotyczące odwiedzających witrynę. Dzięki temu możesz sprawdzić statystyki ruchu, które generowane są bezpośrednio z logów serwera WWW. Dowiedz się jak użytkownicy uzyskują dostęp do Twojej witryny.
sekcja: ZABEZPIECZENIA
W cPanelu dostępna jest funkcja: Bloker IP, która umożliwia blokowanie dostępu do Twoich stron internetowych dla co najmniej jednego lub więcej adresów IP. Możesz też blokować w pełni kwalifikowane nazwy domen (FQDN), które następnie przez system zostaną przekształcone na adres IP. Dzięki narzędziu Bloker IP wskazane adresy IP, np. nie będą mogły uzyskać dostępu do Twojej strony internetowej.
- Jak zablokować adresy IP w cPanel, aby nie miały dostępu do witryny?
- Jak aktywować certyfikat SSL w cPanel?
- Oprogramowanie antywirusowe w cPanel
- Darmowe certyfikaty SSL w cPanel
Jeśli posiadasz pliki certyfikatu SSL, który chciałbyś zainstalować na hostingu w Domenomania.pl, to możesz to zrobić za pomocą panelu cPanel. Sprawdź jak zainstalować certyfikat SSL na serwerze przez cPanel. P
Posiadając hosting w Domenomania.pl otrzymujesz bezpłatne certyfikaty SSL dla każdej domeny przypisanej do serwera. Darmowy certyfikat SSL generowany jest przez usługę AutoSSL, dzięki czemu nie musisz wykonywać żadnych dodatkowych operacji, aby uzyskać certyfikat SSL (nie musisz go generować, ani instalować), gdyż wszystko dzieje się automatycznie dla każdej domeny przypisanej do hostingu w cPanelu.
Jako dostawca profesjonalnych usług hostingowych stale monitorujemy stan serwerów naszych klientów pod względem występowania złośliwego oprogramowania. O bezpieczeństwo plików znajdujących się na koncie hostingowym naszych klientów dba między innymi oprogramowanie Imunify360.
sekcja: OPROGRAMOWANIE
Zmiana wersji PHP w cPanel powoduje zmianę zastosowanego interpretera PHP na całym hostingu. Zmiany te mają charakter globalny, niezależnie od ilości podstron umieszczonych na serwerze i obowiązują dla całego konta hostingowego. Często zdarza się, że chcemy ustawić indywidualną wersję PHP dla poszczególnego folderu lub domeny skonfigurowanej w obrębie konta hostingowego. W tym wypadku warto skorzystać z możliwości zmiany wersji PHP przez plik .htaccess.
sekcja: ZAAWANSOWANE
- Jak utworzyć CRON w cPanel?
- Jak edytować CRON w cPanel?
- Jak usunąć CRON w cPanel?
- Jak ustawić własne strony błędów w cPanel?
Własne strony błędów – funkcjonalność ta stwarza możliwość wprowadzenia spersonalizowanych stron błędów. Dzięki temu, gdy osoba odwiedzająca Twój serwis internetowy wprowadzi błędny adres URL lub poda błędną informację, zobaczy zaprojektowaną przez Ciebie stronę z opisem błędu zamiast standardowego komunikatu.
sekcja: PREFERENCJE
Po zalogowaniu do cPanelu, możesz utworzyć kolejne konta użytkowników, które będą miały dostęp do panelu administracyjnego cPanel. Dodatkowe konta w cPanel możesz utworzyć dla Twoich współpracowników lub klientów.
Po zalogowaniu do cPanelu, możesz utworzyć kolejne konta użytkowników, które będą miały dostęp do panelu administracyjnego cPanel. Dodatkowe konta w cPanel możesz utworzyć dla Twoich współpracowników lub klientów. Po utworzeniu nowego konta użytkownika, możesz później przejść do jego edycji.
Panel cPanel działa domyślnie w polskiej wersji językowej. W miarę potrzeby możesz zmienić język interfejsu panelu administracyjnego na inny, np. angielski, niemiecki czy hiszpański. Do Twojej dyspozycji masz kilkadziesiąt języków, które ułatwią obsługę panelu dla klientów z innych rejonów geograficznych.