Tworzenie i posiadanie subdomen jest bezpłatne i może być to najłatwiejszy sposób na znalezienie nowego adresu pod nowy projekt. Jeżeli jesteś abonentem domeny, to zawsze możesz w jej ramach utworzyć subdomeny, aby np. używać ich przy swoich projektach.
- Co to jest subdomena?
- Jakie jest zastosowanie subdomen?
- Jak utworzyć subdomenę w ramach domeny?
- Jak usunąć subdomenę w cPanel?
Co to subdomena?
Każdy właściciel domeny może utworzyć subdomenę, ponieważ subdomena to adres, który zbudowany jest z nazwy Twojej domeny. Zatem subdomena to jest adresem utworzonym w ramach istniejącej już domeny głównej. Jeśli jesteś właścicielem domeny: mojadomena.pl i chciałbyś uruchomić bloga, możesz zrobić to z wykorzystaniem subdomeny, dzięki czemu Twój blog będzie dostępny pod adresem: blog.mojadomena.pl.
Jakie jest zastosowanie subdomen?
Zastosowanie subdomen może być dowolne. Wszystko zależy od tego do czego służy nam domena główna, której używamy. Podstawową zaletą subdomen jest fakt, że można je tworzyć w bardzo łatwy sposób i tym samym stosować do różnych celów. Dla przykładu zastosowanie subdomen może być następujące.
Wersje językowe stron WWW
Bardzo często subdomeny wykorzystywane są do tworzenia adresów URL dla różnych wersji językowych witryny. W ten sposób mamy możliwość duplikowania danej strony WWW i uruchamiania jest pod innym adresem URL w innej formie i wersji językowej. Dzięki temu sama strona internetowa nie musi mieć identycznej budowy i struktury informacji gdyż wersja językowa utworzona na subdomenie może działać niezależnie od innej subdomeny czy nawet domeny głównej. Tak więc dla przykładu przyjmijmy, że pod adresem twojadomena.pl znajduje się nasz serwis internetowy i następnie utworzymy:
- en.twojadomena.pl – subdomena dla wersji anglojęzycznej serwisu. Pod tym adresem można wówczas uruchomić kopię strony twojadomena.pl i zmodyfikować ją pod własne potrzeby wraz z wprowadzeniem tłumaczeń. Zaletą takiego rozwiązania jest to, ze witryna ta nie musi mieć identycznej struktury informacji względem strony głównej znajdującej się pod adresem twojadomena.pl
- de.twojadomena.pl – subdomena stworzona z myślą o użytkownikach z Niemiec. W tym wypadku analogicznie możemy utworzyć kopię witryny i dostosować ją do naszych zachodnich sąsiadów.
- fr.twojadomena.pl i inne – dla każdej wersji językowej serwisu możemy stworzyć odpowiednią subdomenę i następnie duplikować witrynę WWW pod wskazaną subdomeną, aby dostosowywać jej zawartość to potrzeb danej narodowości.
Wersje tematyczne stron WWW
Poruszając się po Internecie zauważamy, ze wiele bardzo dużych i popularnych serwisów stosuje wyodrębnienie sowich działów tematycznych do subdomen. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy wskazać użytkownikowi bezpośredni adres URL do obszaru tematycznego naszego serwisu, który najbardziej go interesuje. Dla przykładu może to być:
- zdrowie.twojadomena.pl – wyodrębnienie w naszym serwisie działu związanego ze zdrowiem i zdrowym odżywianiem
- moda.twojadomena.pl – może służyć do wyodrębnienia w naszym serwisie działu o tematyce modowej
- sport.twojadomena.pl – adres taki może posłużyć nam do wyodrębnienia w naszym serwisie działu o tematyce sportowej
Rozwiązanie dla dużych firm
Subdomeny mają także idealne zastosowanie w dużych firmach, portalach oraz korporacjach. Gdy dane przedsiębiorstwo jest bardzo duże i posiada wiele oddziałów to wówczas idealnym rozwiązaniem jest stworzenie subdomeny dla każdego oddziału, aby użytkownicy z danego regionu mogli korzystać jednie z sekcji serwisu, która ich interesuje. Podobnie sytuacja ma się w kontekście dużych firm, które często notowane są na giełdzie i spoczywa na nich wiele obowiązków z tym związanych. Musza one podawać do wiadomości publicznej raporty okresowe oraz prowadzić sekcję Relacji inwestorskich. W tym wypadku także subdomeny sprawdzą się doskonale. Zobaczmy:
- warszawa.twojadomena.pl – przykład subdomeny, którą możemy utworzyć gdy chcemy posiadać sekcję skierowaną dla mieszkańców Warszawy
- ri.twojadomena.pl – popularna subdomena stosowana dla tworzenia adresów URL dla Relacji inwestorskich w dużych przedsiębiorstwach
- raporty.twojadomena.pl – popularny adres URL, który wykorzystują firmy notowane na giełdzie do publikacji raportów okresowych
Rozwiązania dla e-commerce
Subdomeny mają także szerokie zastosowanie dla sklepów internetowych. Posiadając sklep często posługujemy się różnymi adresami URL dla panelu administracyjnego, panelu klienta, sekcji informacyjnej i wielu innych. Spójrzmy na kilka przykładów:
- sklep.twojadomena.pl – popularna subdomena stosowana jako adres URL sklepu internetowego w momencie gdy sklep nie posiada własnej domeny i chcemy korzystać z subdomeny domeny firmowej.
- panel.twojadomena.pl – często stosowana subdomena jako adres URL panelu dla użytkowników.
- poczta.twojadomena.pl – adres stosowany przez wiele firm do kierowania np. swoich pracowników do dostępu do poczty firmowej
Jak utworzyć subdomenę w ramach domeny?
Subdomenę możesz utworzyć podczas dodawania nowych rekordów w strefie domeny, ale najprościej jest skorzystać z panelu administracyjnego (DirectAdmin lub cPanel), który maksymalnie ułatwi utworzenie subdomeny.
Metoda tworzenia subdomen w rekordach domeny stosowana jest w sytuacji, gdy chcesz utworzyć subdomenę, która ma być skierowana na inny zewnętrzny serwer (poza Domenomania.pl). Pozwala to na taką konfiguracje, gdzie domena główna skierowana jest na serwer w Domenomania.pl, a subdomena kieruje gdzie indziej.
- Co to są rekordy domeny?
- Jak utworzyć subdomenę w rekordach DNS przez cPanel?
- Jak dodać rekord A w cPanel?
- Jak dodać rekord A w DirectAdmin?
Jak usunąć subdomenę przez cPanel?
Po zalogowaniu do cPanel, możesz usunąć każdą subdomenę, którą wcześniej utworzyłeś.