Traceroute – co to i jak wykonać?

Traceroute jest prostym narzędziem, które może uruchomić każdy użytkownik za pośrednictwem wiersza poleceń. To jedno z najlepszych rozwiązań do diagnozowania problemów z połączeniem Internetowym na wielu punktach, przez które połączenie przechodzi.

Traceroute stosowany jest, gdy odnotowane są niedogodności podczas komunikacji z serwerem docelowym. Wykonane polecenie Traceroute śledzi ścieżkę pakietów wysyłanych do docelowego serwera w celu sprawdzenia poprawności sygnału oraz poznania jaki jest czas odpowiedzi punktów (innych serwerów), przez które pakiety przechodzą. Przykładowo, dzięki temu możesz sprawdzić czy przyczyny zaistniałych niedogodności z połączeniem nie leżą po stronie, np. dostawcy połączenia Internetowego.

Czym jest Traceroute?

Traceroute to polecenie, które służy do uruchomienia narzędzia diagnostyki sieci. Dzięki temu jest możliwe śledzenie ścieżki pakietów danych zaczynając od źródła i kończąc na miejscu docelowym. W ten sposób administrator sieci może zrozumieć, gdzie leży problem dotyczący łączności. W systemie Windows to polecenie nazywamy Tracert, natomiast w systemach Linux i macOS stosowana jest nazwa Traceroute.

Tak naprawdę oba rozwiązania działają niemal w identyczny sposób, mapując dane trasy z jednego punktu w sieci do określonego serwera IP. Gdy dane są przesyłane pomiędzy punktami muszą być przerzucone przez kilka urządzeń, takich jak chociażby routery. Taką czynność nazywamy „Hop”. Traceroute mapuje każdy Hop i podaje szczegóły dotyczące czasu przesyłu w obie strony. Dodatkowo otrzymujemy nazwę urządzenia i adres IP. Jeśli Twoja witryna ładuje się długo, to przy pomocy Traceroute dowiesz się gdzie dokładnie leży problem.

Jak korzystać z Traceroute?

Do rozpoczęcia funkcji zdalnego sterowania będzie potrzebna zainstalowana aplikacja TeamViewer. Po jej uruchomieniu przechodzimy do zakładki zdalnego sterownia w głównym menu. Powinieneś zobaczyć tam identyfikator TeamViewer i hasło tymczasowe. Oczywiście możesz je zmienić w dowolnym momencie! Osoba, która będzie chciała przejąć kontrolę nad komputerem musi wpisać na swoim urządzeniu otrzymane przez Ciebie dane.

Jak wykonać Traceroute w systemie Windows?

Aby wykonać polecenie Traceroute należy uruchomić wiersz polecenia w systemie Windows 10. Następnie pojawi się czarny ekran, gdzie wpisujemy komendę.

  1. W dolnym pasku kliknij w ikonę lupy i wyszukaj: cmd
    Jak uruchomić wiersz poleceń w Windows 10?
  2. W oknie wiersza poleceń wpisz komendę:
    tracert twojanazwadomeny.pl
  3. Zatwierdź wpisaną komendę przyciskiem: Enter
  4. Pojawią się wyniki polecenia Traceroute dla wskazanej domeny
    Jak wyglądają wyniki polecenia tracert w wierszu poleceń?

Jak wykonać  Traceroute w systemie macOS?

Jeśli chcesz wykonać polecenie Traceroute na komputerze z systemem operacyjnym macOS, wykonaj następujące czynności

  1. Wyszukaj i uruchom aplikację: Terminal
    Jak uruchomić Terminal w systemie macOS?
  2. W otwartym Terminalu następnie wpisz komendę:
    traceroute twojanazwadomeny.pl.

    Jak wpisać komendę traceroute w Terminalu?

  3. Wpisaną komendę zatwierdź klikając: Enter
  4. Po chwili otrzymać wyniki polecenia Traceroute
    Jak wyglądają wyniki Traceroute w Terminalu MacOS?

Domenomania.pl już od ponad 15 lat zajmuje się hostingiem stron WWW i rejestracją domen.

Jak czytać wyniki podane przez Traceroute?

Traceroute ma za zadanie pokazać nam ścieżkę pakietu IP do internetowego hosta. W tym celu uruchamiane są sondy UDP wraz z małym TTLE, który następnie czeka na odpowiedzi ICMP, np. informujace o przekroczeniu czasu z bramy.

W pierwszych linijkach wiersza poleceń znajdują się adresy wysyłane do domowego routera. Następnie dane są przesyłane do dostawcy połączenia Internetowego, a dalej do innych routerów. Traceroute oblicza jak długo trwa hop w obie strony. Taka czynność jest powtarzana trzykrotnie.

Używając polecenia Traceroute dowiesz się, w którym momencie zatrzymał się pakiet, co mogło spowodować problemy z wyświetlaniem strony. Mając takie dane możesz zgłosić się do dostawcy usług internetowych i wskazać mu, gdzie dokładnie leży problem. To znacznie szybciej umożliwia rozwiązanie kłopotów z działaniem strony internetowej.

Jakie są jeszcze sposoby na diagnostykę sieci?

W celu diagnostyki sieci stosowane są również dwa poniższe polecenia:

IPconfig

To polecenie służące do wyświetlenia konfiguracji interfejsów sieciowych. W ten sposób można bardzo łatwo znaleźć informacje na temat adresów IPv4, IPv6, a także wielu innych. Wystarczy wpisać komendę ipconfig/all, aby mieć pełny dostęp do danych interfejsów sieciowych. Do wyboru mamy również komendy takie jak:

ipconfig - skrócone informacje o interfejsach 
ipconfig/renew - odnawia dzierżawy z adresu DHCP
ipconfig/release - zwalnia dzierżawy z adresu DHCP 
ipconfig/? - komunikaty dotyczące pomocy 
ipconfig/displaydns - wyświetla zapamiętane tłumaczenie DNS

Ping

To kolejne polecenie, które służy do sprawdzania stanu połączeń sieciowych. Za jego pomocą dowiesz się, czy pomiędzy hostami jest nawiązane połączenie.

Dzięki poleceniu ping dodatkowo dowiesz się jakie są opóźnienia w transmisji danych, co powszechnie jest określane jako lagi.  Wykonanie testu w systemie Windows wymaga otwarcia aplikacji Uruchom i wpisania polecenia cmd.exe i zatwierdzenie przyciskiem Enter.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie

Redis w WordPress – co to i jak uruchomić?

Zastosowanie Redis jest jedną z najlepszych metod, aby przyspieszyć działanie witryny opartej o WordPress. W tym wypadku ważne jest, aby...

Jaka wersja PHP dla WordPress?

Witryny internetowe zbudowane na CMS WordPress cieszą się ogromną popularnością. Twórcy tego systemu stale dbają o rozwój WordPress. Podobnie...

Jak sprawdzić z jakiej wersji WordPress korzystam?

WordPress to najpopularniejszy system CMS na świecie. Wielu użytkowników często nawet nie zdaje sobie sprawy, że jego strona internetowa...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl