Utrzymanie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google ma ogromne znaczenie dla utrzymania ruchu i zaangażowania odbiorców. Jednak kilka typowych błędów może mieć szkodliwy wpływ na wyniki pozycjonowania, powodując powolne znikanie witryny z indeksu Google.
- Zaniedbanie konserwacji witryny i optymalizacji SEO
- Utrzymanie dobrego stanu i reputacji Twojej witryny
Zaniedbanie konserwacji witryny i optymalizacji SEO
Pułapka bezczynności
Wielu właścicieli witryn nie docenia znaczenia ciągłego utrzymywania witryny i optymalizacji SEO. Strona internetowa nie jest projektem, o którym można zapomnieć – każdy projekt WWW wymaga regularnych aktualizacji, publikowania nowych treści oraz nieprzerwanych działań związanych z pozycjonowaniem (SEO).
Brak aktualizacji może spowodować, że witryna stanie się nieaktualna i mniej istotna zarówno dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Utrzymanie widoczności w wyszukiwarkach jest kluczowe, aby strona była odwiedzana przez nowych klientów.
Rozwiązanie: wprowadź regularny harmonogram aktualizacji treści oraz monitorowania wydajności witryny. Korzystanie z narzędzi takich jak: Google Analytics i Google Search Console może zapewnić wgląd w skuteczność procesu pozycjonowania i poznać obszary, które wymagają poprawy w celu lepszego pozycjonowania witryny. Rozważ współpracę z copywriterem lub skorzystaj z innych rozwiązań, które zapewnią cykliczną publikację nowych treści (np. wpisy blogowe).
Co na to Google? Wyszukiwarka Google ceni aktualne treści i regularne aktualizacje. Strony, które nie są aktualizowane, mogą być postrzegane jako mniej wartościowe – co możesz doprowadzić do spadku pozycji w wyszukiwarce Google.
Przeciążanie witryny wtyczkami
Chociaż wtyczki dodają dodatkowe funkcje do Twojej witryny, to zainstalowanie zbyt wielu wtyczek może obniżyć wydajność strony i spowodować powstanie luk w zabezpieczeniach. Każda wtyczka zwiększa „złożoność” witryny i potencjalnie ją spowalnia. Bezmyślny wybór wtyczek może też powodować konflikty z innymi zainstalowanymi dotychczas rozszerzeniami lub z rdzeniem systemu WordPress.
Rozwiązanie: przeprowadź audyt wtyczek i zachowaj tylko te wtyczki, które są faktycznie niezbędne dla Twojej witryny. Przypilnuj, aby wszystkie niezbędne wtyczki były regularnie aktualizowane. Jeśli to możliwe, rozważ zastąpienie wielu wtyczek pojedynczymi i wielofunkcyjnymi wtyczkami.
Co na to Google? Nadmierne używanie wtyczek może spowolnić stronę i uczynić ją mniej stabilną. Google uwzględnia szybkość ładowania strony jako jeden z czynników rankingu, więc powolne strony mogą być niżej klasyfikowane w indeksie wyszukiwarki.
Ignorowanie komunikatów o błędach
Komunikaty o błędach na witrynie lub w panelu administracyjnym są ważnymi sygnałami dla właścicieli stron internetowych. Zignorowanie takich ostrzeżeń może doprowadzić do większych problemów, które mogą finalnie spowodować, np.: niedostępność witryny, zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa czy nawet uniemożliwienie zakupów Twoim klientom.
Rozwiązanie na utrzymanie widoczności: natychmiast reaguj na komunikaty o błędach. Sprawdź źródło błędu i podejmij działania naprawcze. Regularnie aktualizuj rdzeń, motywy i wtyczki WordPress, aby zminimalizować ryzyko niebezpieczeństwa i naprawić błędy. W razie potrzeby korzystaj ze wsparcia programistów w celu naprawy krytycznych błędów.
Co na to Google? Regularne błędy na stronie mogą wskazywać na problemy techniczne, które mogą utrudnić proces indeksowania witryny przez Google. Może to spowodować obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Sprawdź także:
- Optymalizacja WordPress – jak to wykonać?
- Jak zoptymalizować WordPress dzięki wtyczce LiteSpeed Cache?
Korzystanie z dużych i ciężkich plików multimedialnych
Obrazy i pliki multimedialne o wysokiej rozdzielczości mogą znacznie spowolnić witrynę, negatywnie wpływając na wygodę użytkownika i SEO. Wyszukiwarki sprawdzają szybkość oraz czas ładowania stron internetowych i używają tych wskaźników podczas ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu nieoptymalnie duże pliki multimedialne umieszczane na stronach mogą powodować spadek pozycji w wyszukiwarkach.
Rozwiązanie: zoptymalizuj pliki multimedialne, np. użyj narzędzi do kompresji obrazków w celu zmniejszenia rozmiarów plików graficznych bez utraty jakości. Zaimplementuj tzw. leniwe ładowanie (ang. Lazy Load), aby opóźnić ładowanie obrazów oraz filmów do czasu, aż będzie to potrzebne. Rozważ wdrożenie CDN, aby wydajniej wyświetlać zawartość strony internetowej odwiedzającym – np. w zależności od ich lokalizacji.
Co na to Google? Duże pliki multimedialne mogą znacznie spowolnić czas ładowania strony, co negatywnie wpływa na ocenę przez Google. Optymalizacja obrazów jest kluczowa dla utrzymania dobrej szybkości strony.
Uruchamianie przestarzałej wersji PHP
PHP otrzymuje regularne aktualizacje, które poprawiają wydajność i bezpieczeństwo. Uruchamianie nieaktualnej wersji PHP może powodować, że Twoja witryna stanie się podatna na ataki oraz będzie ładowała się wolniej niż konkurencyjne witryny (np. korzystające z aktualnej wersji PHP).
Rozwiązanie na utrzymanie widoczności: korzystaj z najnowszej wersji PHP. Skontaktuj się ze swoim dostawcą usług hostingowych, aby upewnić się jaka wersja PHP jest włączona na Twoim serwerze.
Co na to Google? Stare wersje PHP mogą być mniej wydajne i mniej bezpieczne. Google z tego powodu może obniżyć pozycje stronom internetowym, które nie dbają o aktualność i bezpieczeństwo swojej infrastruktury.
Brak zabezpieczeń formularzy kontaktowych i komentarzy
Niezabezpieczone formularze kontaktowe i sekcje komentarzy mogą stać się bramami dla spamu i złośliwych działań, zagrażając integralności Twojej witryny i wygodzie użytkownika.
Rozwiązanie: wprowadź na witrynie zabezpieczenia antyspamowe, takie jak CAPTCHA dla formularzy oraz moderuj publikowane na stronie komentarze, aby zapobiec pojawianiu się SPAMu. Wyłącz publikowanie adresów URL w treści komentarzy oraz blokuj znanych spamerów za pomocą wtyczek lub ustawień WordPress.
Co na to Google? Strony, które pozwalają na spam w komentarzach lub mają niewystarczające zabezpieczenia przy formularzach, mogą być oceniane jako mniej wartościowe. Google ceni strony, które oferują dobre doświadczenia użytkownika oraz dbają o bezpieczeństwo odwiedzających je użytkowników.
Utrzymanie widoczności, dobrego stanu i reputacji witryny
Sprawna i dobrze prowadzona witryna internetowa to klucz do utrzymania wysokiej pozycji w wynikach Google. Pamiętając o powyżej opisanych błędach oraz stosując się do zaleceń, możesz poprawić wydajność, bezpieczeństwo oraz co najważniejsze ranking SEO przy stronie internetowej.
Pamiętaj, że strona internetowa jest odbiciem Twojej marki w Internecie – z tego powodu nie bój się inwestować czasu oraz dodatkowego wysiłku na poprawne prowadzenie swojej witryny.
Korzystaj z narzędzi takich jak Google PageSpeed Insights, GTmetrix, lub WebPageTest, aby regularnie badać wydajność strony i identyfikować obszary wymagające poprawy. Podejmując te działania, nie tylko poprawisz wydajność i szybkość ładowania strony, ale także pozytywnie wpłyniesz na SEO oraz widoczność w wynikach wyszukiwania.