WooCommerce to popularna wtyczka umożliwiająca uruchomienie sklepu internetowego na stronie opartej na CMS WordPress. Chociaż WooCommerce traktowane jest jako platforma sprzedażowa, działa wyłącznie z WordPress i nie może być używana samodzielnie.
- Co to jest WooCommerce?
- Dla kogo jest WooCommerce?
- Wady i zalety WooCommerce
- Jak uruchomić sklep internetowy na WooCommerce?
- Ile kosztuje uruchomienie sklepu WooCommerce?
- Pozycjonowanie sklepu WooCommerce
- Dlaczego warto wybrać WooCommerce?
Co to jest WooCommerce?
WordPress to popularny system CMS, który zaczynał jako aplikacja do budowania blogów. Przeszedł długą drogę, aby ostatecznie stać się platformą przygotowaną do obsługi dowolnego typu stron, np. wizytówek, portfolio, galerii zdjęć, serwisów informacyjnych oraz sklepów internetowych.
Początkowo WordPress oferował wiele dodatkowych wtyczek, które umożliwiały prowadzenie sprzedaży, jednak było to rozwiązanie powodujące wiele problemów, np. związanych z zarządzaniem produktami, zamówieniami oraz ich obsługą.
Pojawienie się wtyczki WooCommerce całkowicie zmieniło sytuację i sprawiło, że WordPress stał się jedną z najlepszych i bezpłatnych platform do prowadzenia sprzedaży online. Ta wyjątkowa wtyczka trafiła w gusta każdego kto chciał zbudować samemu sklep internetowy, oferując szeroką gamę funkcji i narzędzi.
WooCommerce to wtyczka dostępna w bibliotece WordPress, która zaraz po zainstalowaniu umożliwia zarządzanie produktami i sprzedażą. Po zainstalowaniu WooCommerce, możesz łatwo konfigurować i zarządzać wszystkim z jednego łatwego w obsłudze interfejsu. Obejmuje to opisy produktów, szczegóły pozycji, ceny produktów, opłaty za wysyłkę, podatki, stany magazynowe, obrazy i wiele innych.
Sama wtyczka pozwala uruchomić platformę sklepu internetowego, ale na tym nie kończą się możliwości pluginu. W bibliotece WordPress znajdziesz dziesiątki płatnych i darmowych wtyczek, które wprowadzają dodatkowe funkcjonalności i integracje, np. z systemami płatności czy operatorami przesyłek kurierskich, a także analityką, systemami newsletter, spersonalizowanego koszyka, itp..
Dla kogo jest WooCommerce?
WooCommerce idealnie sprawdzi się dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą mieć stronę internetową rozszerzoną o moduł sprzedażowy. Jest to doskonałe narzędzie, które sprawdzi się dla firm poszukujących łatwego w użyciu narzędzia do handlu elektronicznego, które jest proste w obsłudze. Na wykorzystanie platformy WooCommerce decyduje się wiele osób, które wcześniej prowadziły blogi, portale lub proste strony przez WordPress.
Przy wykorzystaniu platformy WooCommerce można stworzyć profesjonalny sklep internetowy, który dostosowany będzie do Twoich wymagań. Dzięki temu możesz prowadzić profesjonalne działania sprzedażowe oraz rozwijać swój biznes w sieci Internet.
WooCommerce daje szansę prostego i szybkiego rozwoju wielu firmom. Należy jednak pamiętać, że jeśli chcemy mocno rozwinięty sklep, który potrzebuje integracji z rozbudowanymi systemami platforma ta może nie sprostać naszym oczekiwaniom. Bardzo duże sklepy powinny wziąć pod uwagę wykorzystanie innej platformy.
Wady i zalety WooCommerce
Przy podjęciu decyzji i wyborze platformy, na której chcemy założyć nasz sklep warto zastanowić się jakie są nasze oczekiwania i na co możemy sobie pozwolić w danym momencie.
Oprogramowanie WooCommerce ma wiele zalet, poniżej je przedstawiamy
- Zainstalowanie wtyczki jest całkowicie darmowe
- Jest oprogramowaniem otwartym dzięki czemu możemy go dostosować do swoich potrzeb.
- WooCommerce jest także polecaną platformą, prostą w obsłudze. Szczególnie osoby, które już pracowały na WordPress i są one już zapoznane z interfejsem, będą mogły w bardzo prosty sposób zaprojektować sklep i rozpocząć sprzedaż.
- Zaletą tej platformy jest również możliwość wybrania idealnego motywu dla Twojej platformy, możemy wybierać z tysięcy dostępnych opcji. WooCommerce idealnie dopasowuje się do różnego typu sklepów internetowych. Pozwala na wprowadzenie wielu konfiguracji, sprzedaż produktów fizycznych lub też wirtualnych.
- WooCommerce zapewnia bezpieczeństwo. Platforma jest regularnie aktualizowana, aby użytkownicy cały czas byli bezpieczni. Cyberbezpieczeństwo stoi na pierwszym miejscu. Łatwo można także dodać zabezpieczenie płatności czy e-portfele.
- WooCommerce posiada bardzo dobrą integrację z SEO.
- Dużym plusem tej platformy jest także to, że wiele osób z niej korzysta. Wiąże się to z dostępem do wielu artykułów, przewodników i instrukcji. Łatwo również znaleźć fora, na których ludzie dają sobie wskazówki, co często bardzo ułatwia pracę.
Pomimo wielu zalet wtyczka WooCommerce ma również swoje wady, do których należą:
- Tak jak wcześniej wspominaliśmy zainstalowanie wtyczki jest całkowicie darmowe, jeśli jednak chcemy mieć dostęp do wielu rozszerzeń, dzięki którym nasz sklep będzie miał więcej funkcjonalności za te rozszerzenia zapłacić.
- Dodatkowo instalowanie zbyt dużej ilości wtyczek i rozszerzeń może zmniejszyć wydajność działania sklepu na WooCommerce.
- WooCommerce nie zawiera certyfikatu SSL oraz narzędzi do tworzenia kopii zapasowych
Platforma WooCommerce ma cały szereg zalet, które pomogą w łatwy i szybki sposób stworzyć sklep internetowy. Przy wyborze jednak warto przemyśleć jakich funkcjonalności i rozszerzeń potrzebujesz oraz jak bardzo rozbudowany ma być Twój sklep.
Jak uruchomić sklep internetowy na WooCommerce?
Jeśli zdecydujemy się na stworzenie naszego sklepu z wykorzystaniem WooCommerce na samym początku musimy zacząć od wyboru odpowiedniego hostingu. Warto wybrać odpowiedniego dostawcę dzięki czemu nasze początki z tworzeniem sklepu będą zdecydowanie prostsze. Przy wyborze hostingu należy zwrócić uwagę na jego wydajność, ale także warto sprawdzić czy usługodawca oferuje np. darmowy certyfikat SSL, który zabezpieczy naszą stronę.
Kiedy mamy już wybrany odpowiedni hosting możemy przejść do instalacji WordPress, który jest darmowym oprogramowaniem. Większość firm hostingowych umożliwia instalację poprzez jedno kliknięcie. WordPress pozwala nam na zbudowanie naszej strony internetowej.
Gdy nasza witryna jest już uruchomiona możemy zainstalować funkcjonalność e-commerce z WooCommerce. Instalacji możemy dokonać poprzez odnalezienie wtyczki WooCommerce z poziomu naszej witryny. Po poprawnej instalacji możemy rozpocząć tworzenie naszego sklepu wybierając odpowiednie motywy bądź rozszerzenia, które są nam potrzebne aby stworzyć sklep, który sprosta oczekiwaniom.
Ile kosztuje uruchomienie sklepu WooCommerce?
Uruchomienie sklepu internetowego opartego o CMS WordPress i wtyczkę WooCommerce można uznać za bezpłatne. Jako system open source podstawowa wersja oprogramowania WooCommerce jest dostępna do bezpłatnego pobrania. Podobnie jak wiele wtyczek rozszerzających funkcjonalność sklepu uruchomionego w oparciu o WooCommerce.
Podstawowym kosztem jaki ponosisz uruchamiając sklep WooCommerce jest koszt zakupu odpowiedniego hostingu, domeny internetowej oraz certyfikatu SSL. Instalacja CMS WordPress i wtyczki WooCommerce jest bezpłatna i nawet nie posiadając wiedzy technicznej bez problemu samodzielnie skonfigurujesz sklep internetowy.
Jeśli jednak zależy Ci na tym, aby Twój sklep działał naprawdę dobrze i równie dobrze wyglądał – może okazać się, że będziesz musiał ponieść dodatkowe koszty. Możesz do nich zaliczyć, m.in.:
- płatne szablony stron internetowych WordPress,
- integracje z systemami płatności i operatorami przesyłek kurierskich,
- opłaty za korzystanie z integracji z hurtowniami produktów,
- płatne wtyczki rozszerzające funkcjonalność WooCommerce,
- obsługa administratora, webdevelopera, itp. (koszty wynikające z zatrudnienia dodatkowej pomocy).
Pozycjonowanie sklepu WooCommerce
Pozycjonowanie stron polega na odpowiedniej edycji zawartości treści na stronie. Dzięki odpowiednim działaniom nasza strona czy też sklep internetowy są łatwiejsze do odnalezienia w sieci Internet przez Klientów, którzy poszukują danych produktów czy też usług.
Odpowiednia optymalizacja SEO jest bardzo ważna jeśli chcemy, aby nasz biznes e-commerce osiągał duży sukces. Czym wyżej nasza strona znajduje się w pozycjach wyszukiwania tym jest większa szansa, że trafi ona do dużej liczby odbiorców.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, dzięki którym pozycjonowanie w WooCommerce będzie prowadziło do wyższej pozycji naszej strony w przeglądarkach internetowych.
Skorzystaj z darmowej wtyczki Yoast SEO lub All in One SEO
Wtyczki te są jednymi z najpopularniejszych wtyczek dostępnych dla witryn internetowych WordPress. Obsługują one wszystko, co jest potrzebne aby poprawić SEO i wypozycjonować naszą stronę na wyższy poziom w wyszukiwarkach internetowych.
Stwórz unikalne opisy produktów dostępnych nas stronie
Opisy powinny zawierać najważniejsze informacje dotyczące produktów. Warto zadbać, aby opisy te były zwięzłe i skierowane do grupy docelowej produktu.
Ustaw odpowiedni tytuł strony, który będzie optymalny pod SEO
Tytuł strony jest jednym z najistotniejszych elementów, które wpływają na pozycjonowanie naszej witryny. Wymienione wcześniej wtyczki znacznie pomagają nam sprawdzić poprawność naszych tytułów.
Dodaj tekst alternatywny do zdjęć produktów
Pozycjonowanie obrazu działa podobnie jak wyszukiwanie w sieci. Google wykorzystuje sztuczną inteligencję, rozpoznawanie obrazów i inne algorytmy, aby pomóc użytkownikom znaleźć obrazy, których szukają. Wyszukiwarki używają tego tekstu alternatywnego jako czynnika rankingowego w wyszukiwaniu obrazów.
Zoptymalizuj szybkość i wydajność witryny
W optymalizacji SEO bardzo ważna rolę odgrywa “prędkość strony”. Google przykłada duża uwagę do tego czy szybkość wczytywania strony nie wpływa na
Dlaczego warto wybrać WooCommerce?
WordPress umożliwia uruchomienie dowolnego typu strony internetowej. Poświęcając niewiele czasu na poznanie panelu administratora i zrozumienie mechanizmów działania WordPress (m.in. instalacji dodatków i obsługi wtyczek), możesz stworzyć całą stronę internetową samodzielnie.
Zainstalowanie WooCommerce i konfiguracja sklepu również są proste, a jeśli będziesz potrzebował pomocy, możesz liczyć na ogromną ilość instrukcji oraz wsparcie rozbudowanej społeczności skupionej wokół WooCommerce – także na polskich forach i grupach dyskusyjnych.
Niski koszt uruchomienia sklepu, ogromna funkcjonalność, wsparcie społeczności, możliwość dowolnej konfiguracji działania jak i wyglądu sklepu, to najmocniejsze argumenty przemawiające za tym, że WooCommerce może być naprawdę świetnym wyborem dla Ciebie. Pamiętaj, że nawet uruchomiając stronę internetową, a następnie sklep internetowy oraz dążąc do jego rozwoju, w każdej chwili możesz skorzystać z pomocy wielu firm specjalizujących się w stronach internetowych, które pomogą Tobie w rozbudowie witryny.
To również cenny argument, gdyż wiele osób decyduje się na uruchomienie sklepu WooCommerce, chcąc maksymalnie obniżyć koszty uruchomienia sklepu, ale z czasem oczekują coraz to nowszych i bardziej złożonych funkcjonalności. Mogą oni łatwo skorzystać ze wsparcia wielu firm, dla których to oprogramowanie jest bardzo dobrze znane.