Optymalizowanie strony internetowej pod kątem SEO to proces, który trwa od początku uruchomienia witryny. Wielu właścicieli stron zabiera się za niego zbyt późno lub nigdy wcześniej nie przykładało do tego dużej wagi.
Optymalizacja SEO dla WordPress
WordPress to najpopularniejszy system do tworzenia stron internetowych. Jest to bardzo przyjazna wyszukiwarkom aplikacja, która idealnie wpasowuje się w potrzeby użytkowników, m.in. w zakresie pozycjonowania i optymalizacji SEO.
Dzięki niezliczonej ilości wtyczek oraz ogromnej społeczności możesz w dowolnym momencie zoptymalizować już istniejące treści pod kątem SEO, a jednocześnie zaplanować nowe strategie, aby utworzona strona internetowa osiągała coraz wyższe pozycje w rankingach wyszukiwarek.
Optymalizacja SEO dla WordPress wciąż się zmienia z powodu ciągłych zmian jakie zachodzą w działaniu wyszukiwarek internetowych, ale także z powodu dostosowania się do potrzeb użytkowników. Zarówno nowych użytkowników, którzy mają zamiar pierwszy raz odnaleźć Cię w sieci Internet, jak również powracających, którzy wciąż szukają odpowiedzi na zapytania i dobrze byłoby, gdyby możliwe było odnalezienie tych informacji akurat na Twojej witrynie internetowej.
Dla wielu przedsiębiorców, jak również prywatnych właścicieli stron, optymalizacja SEO czy samo pozycjonowanie, może kojarzyć się z szeregiem zmian, działań i planów, które będą zabierały czas lub mogą przerastać nasze umiejętności techniczne. Jednak wcale tak nie musi być, gdyż możesz od początku przyjąć kilka podstawowych zasad tworzenia treści i stron, jeśli których będziesz przestrzegać, to umożliwią Ci osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, a przez to pozyskiwanie bezpłatnego ruchu i jego zamianę w konwersję, np. sprzedaż usług i produktów.
Zasady dodawania treści i budowy strony
W tym poradniku zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze kwestie, o których powinieneś pamiętać planując od początku rozwój strony internetowej, np. zwracając uwagę, aby dodawane treści były od razu optymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Optymalizacja SEO dla WordPress nie jest trudna, jeśli będziesz przestrzegał tych reguł.
- Hosting dla WordPress
- Wtyczki SEO
- Meta title i meta description
- Motyw przyjazny pozycjonowaniu
- Utwórz mapę witryny
- Popraw kluczowe wskaźniki (Core Web Vitals)
- Integruj i śledź analitykę strony internetowej
- Dodawanie mediów do treści
- Linkowanie wewnętrzne
Pamiętaj, że pozycjonowanie obejmuje metody i/lub strategie wykorzystywane do podnoszenia pozycji treści internetowych w wyszukiwarkach. Na SEO składa się część techniczna odnosząca się do algorytmów wyszukiwarek i sposobu ich działania, wyszukiwania treści i ich umieszczania w rankingu, jak również ta mniej techniczna opierająca się na strategii brandingowej dla firm działających w sieci Internet.
Hosting dla WordPress
Wybór właściwego hostingu do obsługi strony WordPress zapewni Ci nieprzerwane działanie witryny i przygotuje ją na naprawdę szybki rozwój i duży ruch. Sprawdzone rozwiązania hostingowe skrojone specjalnie pod WordPress dostarczają wysokiej wydajności i mogą przyśpieszyć wczytywanie strony internetowej, co ma znaczenie dla jej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania.
Dostawca dobrej usługi hostingowej zadba również o rozwój techniczny hostingu, dostarczy najnowszych wersji oprogramowania oraz umożliwi Ci tworzenie i zarządzanie kopiami zapasowymi.
Wtyczki SEO
Yoast SEO i All in One SEO to dwie najpopularniejsze wtyczki służące optymalizacji treści pod kątem SEO. Możesz dzięki nim wykonać wiele zmian w strukturze witryny i dodawanych treści oraz na bieżąco monitorować czy zmiany są dobre i jak wpływają na pozycjonowanie.
Zainstaluj jedną z ww. wtyczek, aby kontrolować meta dane (meta title i meta description), nasycenie tekstu frazami kluczowymi, właściwym rozkładem nagłówków i długości akapitów, atrybutów tekstu i mediów. Każda z wtyczek pozwoli Ci również wygenerować mapę witryny XML, którą dodasz do narzędzi wyszukiwarek takich jak Google Search Console.
- Jak dodać słowa kluczowe i meta opisy w WordPress?
- Instalacja i konfiguracja wtyczki All in One SEO w WordPress
Optymalizowanie już istniejących oraz nowych treści pod kątem SEO przy użyciu tych wtyczek – także w wersji bezpłatnej – nie jest trudne. Każda z wtyczek korzysta z dodatkowych narzędzi, aby stale śledzić jakość dodawanych treści oraz ich widoczność w wyszukiwarkach.
Meta title i meta description
Edycja meta danych, którą wykonasz m.in. za sprawą wtyczek SEO, np. Yoast SEO czy All in One SEO, pozwoli Ci kontrolować w jaki sposób Twoja witryna jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Ale to też kolejny sposób na optymalizowanie treści WordPress pod SEO, gdyż każde z narzędzi sprawdzi również czy meta dane posiadają odpowiednią długość oraz czy zawierają frazy kluczowe umieszczone we właściwy sposób.
Opisy meta nie mają wpływu na SEO WordPress jeśli chodzi o ranking. Wpływają one na parametr CTR. Opis meta widoczny w wynikach wyszukiwania może zachęcać użytkowników do kliknięcia i przejścia właśnie na Twoją stronę internetową. Im wyższy CTR osiągniesz, tym Google również będzie traktowało Twoje treści jako wysokiej jakości odpowiedź i zyskasz w ten sposób coraz wyższą pozycję w rankingu wyników wyszukiwania.
Motyw przyjazny pozycjonowaniu
WordPress w bibliotece dostępnej w panelu administratora oferuje kilka tysięcy bezpłatnych szablonów, gotowych do zainstalowania i użycia. Wiele z nich twierdzi, że są one przyjazne dla SEO, ale może okazać się, że ilość kodu, dodatkowych wtyczek i skryptów mogą skutecznie obniżać tę jakość i doprowadzać do spowolnienia działania Twojej witryny.
W tym miejscu warto przetestować każdy z motywów: instalując go w środowisku testowym Twojej strony lub korzystając z wersji Demo dewelopera, a następnie sprawdzić szablon za pomocą chociażby bezpłatnego narzędzia od Google, aby uzyskać wgląd w potencjalne problemy z wydajnością wpływającą na SEO.
- Sprawdź bezpłatne narzędzie do testowania stron internetowych: https://web.dev/measure/
Utwórz mapę witryny
Mapa witryny XML nie jest bezpośrednio czynnikiem rankingowym, ale dostarcza wyszukiwarkom cennych informacji nt. struktury strony internetowej i dostępnych adresów URL. Przede wszystkim pokazuje wyszukiwarkom jak zbudowana jest strona i które treści mają pojawiać się w wynikach wyszukiwania. W późniejszym działaniu strony po prostu pozwala kontrolować to co co chcesz, aby użytkownicy wyszukiwali, ale dla nowych stron, to szansa na szybsze zaindeksowanie treści zanim Google i inne wyszukiwarki je samodzielnie odkryją.
WordPress domyślnie oferuje mapę witryny, którą możesz przekazać, np. do Google Search Console, ale korzystanie z wtyczek, np. Yoast SEO czy All in One SEO pozwoli Ci sprawować lepszą kontrolę nad jej strukturą.
Popraw kluczowe wskaźniki (Core Web Vitals)
Nie od początku, ale gdy Twoja strona będzie już działała w sieci Internet, powinieneś interesować się danymi analitycznymi, aby wciąż optymalizować dodawane treści i planować strategie tworzenia nowych, jak również planowania wdrażania zmian w witrynie internetowej.
Nowością we wskaźnikach internetowych są tzw. kluczowe wskaźniki internetowe, czyli Core Web Vitals. Możesz sprawdzić skuteczność swoich stron, korzystając z raportu „Podstawowe wskaźniki internetowe” w Google Search Console, aby dowiedzieć się w jakiej kondycji jest Twoja strona internetowa.
Raport składa się z 3 czynników:
- Największe malowanie treści (LCP), które mierzy czas potrzebny do załadowania głównej treści na stronie internetowej.
- Opóźnienie pierwszego wejścia (FID), które mierzy czas potrzebny użytkownikom na interakcję z elementami na stronie internetowej.
- Kumulatywne przesunięcie układu (CLS), które analizuje sposób wczytywania stron i czy zmiany w układzie mogą spowodować nieumyślne kliknięcie innych elementów na stronie.
Integruj i śledź analitykę strony internetowej
Nie musisz znać wszystkich narzędzi do analizowania strony, treści i widoczności w sieci, aby planować skuteczne strategie pozycjonowania SEO. Zacznij przede wszystkim od podłączenia analityki pod swoją stronę internetową, aby zbierać przydatne dane statystyczne.
Google oferuje dwa podstawowe narzędzia: Google Analytics i Google Search Console. Odpowiadają one na potrzeby użytkowników w zakresie określenia w jaki sposób internauci docierają na Twoją stronę, w jaki sposób jesteś dla nich widoczny w sieci oraz jak zachowują się użytkownicy, gdy już Cię odnajdą. Nawet prosta kontrola wyników z tych dwóch narzędzi, może dać Ci obraz tego, co powinieneś zrobić dalej, jakie treści dodać lub w jaki sposób je modyfikować, a także sprawdzić, czy to co już zrobiłeś jest skuteczne i naprawdę przyciąga ruch.
Dodawanie mediów do treści
Media we wpisach i na stronach pełnią wiele funkcji, zwracają uwagę użytkownika na nową formę treści, ale również stanowią jeden z elementów pozycjonowania. Odpowiadają za to nazwy mediów jak również dodawane do nich atrybuty.
Zwróć uwagę, że np. wyszukiwarka Google nie tylko oferuje możliwość wynajdywania stron internetowych, ale również grafik. Ich dostępność w wynikach wyszukiwania kształtowana jest za pomocą treści, w których zostały umieszczone czy nawet nazw plików jakie zostały im nadane oraz dodawanych do nich atrybutów ALT i TITLE. Uzupełnianie atrybutów i nadawanie właściwych nazw, np. zawierających frazy kluczowe – będzie wpływało również na pozycjonowanie całej witryny.
Rozważ dodawanie filmów i umieszczanie ich na kanale YouTube. Pomijając, że każdy film dodany do treści strony WordPress, będzie miał swoje atrybuty, dodatkowo będziesz rozwijał swoją widoczność w innych serwisach, które zaraz po wyszukiwarce Google są drugą najchętniej używaną wyszukiwarką w sieci Internet.
Linkowanie wewnętrzne
Wzajemne powiązanie treści stanowi fundament tworzenia struktury strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne umożliwia łatwe przekierowanie użytkowników do kolejnych treści, ale dla algorytmów wyszukiwarek jest również elementem wskazującym zarówno na strukturę strony jak i priorytet wybranych treści. Linkowanie wewnętrzne jest kluczowe dla pozycjonowania i budowania wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarek.
Linkowanie wewnętrzne nie powinno być przypadkowe, a podyktowane odpowiednią strategią. Przede wszystkim treści powinny być ze sobą powiązane tematyką lub konkretnymi zagadnieniami – w ten sposób przy użyciu wielu podstron możesz przekierować użytkownika do strony, która ma najwyższy priorytet, np. do strony produktowej, która sprzedaje.