Optymalizacja WordPress pod SEO stanowi jeden z procesów, o którym powinieneś pamiętać od samego początku tworzenia strony internetowej. Dzięki temu unikniesz dodatkowej pracy w przyszłości, a Twoja witryna internetowa od początku będzie pracowała na wysokie pozycje w rankingach wyszukiwarek.
Optymalizacja SEO WordPress – informacje podstawowe
Internet jest dynamiczny, a algorytmy wyszukiwarek wciąż się zmieniają, aby dostarczać użytkownikom najlepszych odpowiedzi na ich zapytania. Żadna wyszukiwarka nie faworyzuje stron konkretnych użytkowników, ale chce, aby wskazywane wyniki wyszukiwania, jak najlepiej pasowały do zapytania użytkownika. Firmy muszą wciąż przyjmować nowe strategie, aby uczestniczyć w wyścigu o najwyższe pozycje na stronach wyników wyszukiwania, pozyskując jak największy bezpłatny ruch i zwiększając konwersję.
Zbudowanie strony internetowej nie jest trudne i CMS WordPress skutecznie pokazuje, że nie posiadając wiedzy technicznej, możesz to zrobić w dowolnym momencie. Wystarczy zainstalować WordPress, wybrać szablon, dodać kilka podstawowych informacji i dodać treść, zaprezentować ofertę i umożliwić kontakt z klientami. Takie działanie może być niewystarczające, nawet jeśli wydaje nam się, że nasza praca nie ma konkurencji lub z łatwością będziemy w stanie przebić na lokalnym rynku.
Optymalizacja SEO WordPress to proces, który powinieneś zaplanować i wdrożyć na swojej stronie internetowej i najlepiej, jeśli zrobisz to od samego początku. Jednak wiele stron internetowych powstało w oparciu o potrzeby klientów, a nie użytkowników i wyszukiwarek, dlatego ich pozycja w rankingu nie jest najlepsza. Niewielki ruch i niewielka konwersja powodują, że firmy tracą szansę na dotarcie do nowych klientów w sieci, a tymczasem kilka dobrych praktyk i zmian, mogą sprawić, że nasza witryna dostanie solidną dawkę energii i w niedługim czasie zacznie pozyskiwać ten ruch samodzielnie.
Jak wykonać optymalizację SEO – dobre praktyki
- Wybierz odpowiedni hosting
- Zainstaluj wtyczkę SEO
- Przejrzyj kategorie i tagi
- Zadbaj o mapę witryny
- Podłącz narzędzia do analityki stron
- Zaplanuj dodawanie nowych treści
- Dodaj atrybuty mediów
- Pojawiaj się w mediach społecznościowych
- Szukaj szansy na linkowane zewnętrzne
- Odciąż witrynę ze zbędnych elementów
WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS do tworzenia stron internetowych i najlepszym środowiskiem, przygotowanym do optymalizacji SEO. To idealny CMS do pozycjonowania stron w sieci Internet, ale jego domyślne funkcje i brak wiedzy o obowiązujących trendach, mogą sprawić, że trudno będzie nam wskoczyć na pierwszą stronę w Google.
Wybierz odpowiedni hosting
Hosting odpowiedni dla WordPress zapewni nieprzerwane działanie witryny i będzie w stanie obsłużyć duży ruch, a także zapewni nieograniczoną możliwość rozwoju strony internetowej.
Szybkie dyski SSD, dodatkowe rozwiązania obsługi cache, stabilny dostęp do Internetu, kopie zapasowe, dostępne wsparcie techniczne, to kluczowe elementy, które będą przydatne w czasie utrzymywania strony internetowej. Zarówno po to, aby działała szybko i była widoczna w sieci, jak i w sytuacjach, w których wiele innych usług hostingowych i dostawców hostingu, po prostu może opóźnić przywrócenie jej aktywności.
Zainstaluj wtyczkę SEO
To co wyróżnia WordPress na tle wielu systemów CMS to możliwość instalowania tysięcy wtyczek rozszerzających funkcjonalność, ale też pomagających, np. przy optymalizacji SEO. Yoast SEO czy All in One SEO pomogą Ci monitorować jakość dodawanych treści oraz optymalizować je pod SEO, abyś nie musiał wracać do ich edycji po każdej aktualizacji algorytmów wyszukiwarek. Dobrze przygotowane strony i wpisy, będą mogły dłużej pracować na ranking strony, a edycja będzie przyjemnością, a nie żmudną pracą, której nie miałeś czasu wykonać od samego początku.
Przejrzyj kategorie i tagi
Wciąż wielu użytkowników WordPress ma problem z odróżnieniem kategorii od tagów, chociaż mogą one na swój sposób pełnić podobną funkcję. Należy jednak pamiętać, że kategorie służą przede wszystkim do wstępnej segregacji dodawanych treści, np. według. głównego zagadnienia czy produktu jakiego dotyczą. Tagi pozwalają doprecyzować o czym są publikowane treści, a ich właściwe wyeksponowanie, pozwoli użytkownikom łatwo przemieszać się między kolejnymi artykułami.
Właściwe używanie kategorii i tagów pozwali stworzyć strukturę strony internetowej, która będzie również poddawana ocenie algorytmów wyszukiwarek, ale również ułatwi Ci wzajemne powiązanie treści, a przez to również budowanie później ważnego elementu, jakim jest linkowanie wewnętrzne.
Zadbaj o mapę witryny
Mapa witryny XML nie jest elementem wpływającym bezpośrednio na SEO czy pozycję w rankingu, ale przekazuje wyszukiwarkom mapę Twojej strony internetowej. Dzięki niej wyszukiwarki wiedzą dokładnie jakie treści publikujesz, w jaki sposób są umiejscowione w strukturze strony, dzięki czemu mogą szybciej zaindeksować je i umożliwić użytkownikom ich znalezienie. To szczególnie ważne dla nowych stron internetowych, które jeszcze nie posiadają autorytetu ani nie linkuje do nich żaden zewnętrzny serwis, który mógłby zwiększyć wiarygodność dodawanych w nich treści.
Podłącz narzędzia do analityki stron
Google Search Console i Google Analytics to dwa podstawowe narzędzia, z których możesz skorzystać od samego początku, analizując ruch na stronie internetowej oraz jej widoczność w Google. Dowiesz się, nie tylko tego ile osób odwiedziło Twoją witrynę, jakie strony przeglądali i jakie akcje podjęli, ale również, dzięki Google Search Console, sprawdzić, w jaki sposób znaleźli Cię w Internecie.
Do integracji z narzędziami Google, możesz użyć popularnej wtyczki Site Kit od Google, która w prosty sposób, za pomocą logowania do konta Google, pozwoli Ci szybko podłączyć analitykę na stronie.
Zaplanuj dodawanie nowych treści
Statyczne strony internetowe, nawet dobrze przygotowanie i posiadające zaplecze SEO, to przeszłość. To idealne rozwiązanie, gdy nie zależy Ci na pozyskiwaniu ruchu organicznego z wyszukiwarek, a adres strony przekazujesz swoim klientom, np. w płatnych reklamach i na wizytówkach.
Wbrew pozorom prowadzenie sekcji informacyjnych, blogów czy tworzenie baz wiedzy i sekcji z poradnikami całkowicie odmieniło funkcjonowanie stron internetowych, dostarczając im ogromnych możliwości pozycjonowania pod nowymi frazami, docierając już nie tylko do klientów szukających produktu, ale również chcących uzyskać odpowiedzi na swoje wątpliwości lub poszukujących produktów alternatywnych.
Jeśli Twoja strona internetowa jeszcze nie posiada bloga, spójrz na swoje produkty i usługi, a następnie zastanów się ile pytań mogą zadać Ci użytkownicy, jeśli chciałbyś ich przekonać do zakupu właśnie u Ciebie. A co z tymi, którzy jeszcze nie znają Twojego produktu, a konkurencja pojawia się znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania?
Zaplanuj dodawanie nowych treści korzystając przy tym z wtyczek SEO, które pozwolą Ci, np. zapanować nad frazami kluczowymi. Jeśli brakuje Ci pomysłów, spójrz w Google Search Console i dowiedz się, w jaki sposób użytkownicy odnajdują Cię w sieci i czy jedynie wyświetlają stronę czy również klikają w linki.
Dodaj atrybuty mediów
Atrybuty mediów takie jak nazwa pliku, tytuł, opis alternatywny to dodatkowa szansa na wprowadzanie nowych fraz kluczowych oraz podbicie już tych zaindeksowanych. Dokładne opisywanie mediów na stronach WordPress pozwala zwiększyć jakość witryny i podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj także, że Google nie tylko pozwala przeszukiwać strony, ale również media, np. grafiki i filmy. To dodatkowa szansa na dotarcie do nowych grup użytkowników.
Pojawiaj się w mediach społecznościowych
Istnieje co najmniej kilkanaście serwisów społecznościowych, które przyciągają miliony użytkowników. Być może nie każdy z nich przeznaczony jest dla Ciebie, ale jeśli odwiedzisz je, przekonasz się, że w każdym z nich znajdzie się sposób na zaprezentowanie firmy. Nie tylko samym produktem, ale być może marką, pracownikami i czasem jaki spędzacie po pracy.
Wszystko, co dzieje się na Twojej stronie i w firmie, może być dobrą okazją do pojawienia się w social media, które są serwisami dla społeczności i społeczność nie zawsze poszukuje tu konkretnych produktów i usług, ale również chce poznać Twoją firmę od innej strony. Z tego powodu koniecznie poznaj serwisy społecznościowe i dowiedz się więcej, w jaki sposób możesz promować swoje produkty, usługi, markę z ich pomocą.
Szukaj szansy na linkowane zewnętrzne
Jeśli posiadasz nową stronę internetową lub chcesz zwiększyć wiarygodność już istniejącej, jest na to wiele sposobów, ale najlepszym z nich może być znalezienie stron, które już posiadają wysoką pozycję w rankingach wyszukiwarek, a więc są przez nie postrzegane jako wartościowe, a publikowane na nich treści pożądane przez użytkowników.
Nie musisz od razu płacić za reklamę i artykuły sponsorowane, dlatego zacznij od znalezienia, np. firm związanych z Twoją branżą. Być może jesteś w stanie przekonać ich, aby powiązać ich serwis internetowy z Twoją stroną – co będzie pierwszym krokiem do budowania silnego linkowania z zewnątrz.
Odciąż witrynę ze zbędnych elementów
Ten punkt jest ściśle techniczny, ale jednym z wielu czynników rankingowych, np. mierzonych za pomocą Core Web Vitals jest czas ładowania strony internetowej i jej poszczególnych elementów. Odciążenie witryny internetowej ze zbędnych elementów dotyczy tak samo usunięcia zbędnych wtyczek i szablonów, jak również optymalizacji grafik i mediów czy korzystania z nowoczesnych i lekkich szablonów.
Wszystko, co może mieć wpływ na czas ładowania strony będzie tak samo ważne dla użytkowników, którzy się irytują, gdy strony działają zbyt wolno, ale również będzie decydowało o Twojej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania, gdyż strony o niskich parametrach jakościowych, nie są tak wartościowe, jak dobrze zaplanowane i szybko działające strony – również te posiadające odpowiednie zaplecze SEO.