Zasady i reguły przy domenach krajowych *.pl

Jeśli chcesz posiadać własną domenę internetową, warto poznać warunki techniczne przy domenach, które obowiązują wszystkich (zarówno abonentów oraz operatorów – tzw. rejestratorów).

Poniżej znajdziesz informacje o warunkach, o których należy pamiętać przy rejestracji i utrzymywaniu domeny z końcówką *.pl. Warunki techniczne ustalone są przez NASK, czyli przez instytucję, która jest oficjalnym rejestrem domeny *.pl. Natomiast za rejestratora domen należy uznać firmy (np. Domenomania.pl), które zakładają domeny w imieniu rejestrującego (czyli Ciebie).

Zasady rejestracji i utrzymywania domeny krajowej *.pl

Zapoznaj się z poniższymi warunkami, jeśli chcesz zarejestrować nową domenę internetową lub już ją posiadasz:

  • nazwa domeny z końcówką *.pl może zostać założona w ramach domeny najwyższego rzędu TLD (ang. Top Level Domain) oraz w określonych domenach drugiego poziomu (SLD – ang. Second Level Domains), np. *.com.pl, *.net.pl, *.waw.pl. Jakie są rodzaje domen?
  • adres domeny krajowej *.pl może zostać zbudowany tylko z użyciem znaków liter alfabetu łacińskiego, myślników oraz cyfr arabskich.
  • jeśli użyjesz myślnika w nazwie domeny *.pl, to myślnik nie może znaleźć się na początku i na końcu adresu domeny oraz z kolei jako 3 i 4 znak (wyjątkiem są nazwy domeny z prefiksem „xn--„, czyli tzw. domeny IDN z polskimi znakami).
  • nazwa domeny krajowej pl może składać się maksymalnie z 63 znaków (do limitu znaków nazwy domeny nie wlicza się końcówka domeny – zarówno pierwszego i drugiego rzędu, np. domeny funkcjonalne).
  • wielkość znaków w nazwie domeny *.pl nie ma znaczenia. Oznacza to, że adresy: „MoJaDoMeNa.pl” oraz „mojadomena.pl” są tą samą domeną.
  • aby zarejestrować domenę *.pl użytkownik musi podać dane: nazwę domeny, dane identyfikujące abonenta oraz przynajmniej dwa serwery DNS. Dla jednej nazwy domeny *.pl może istnieć tylko jeden abonent. Jeśli rejestrujesz domenę w Domenomania.pl, należy podać tylko dane abonenta – resztę załatwiamy za Ciebie!

    Ceny rejestracji domen nie są wysokie. Sprawdź: ile kosztuje domena w Domenomania.pl.

Zasady delegowania domeny *.pl na inne serwery DNS

Zapoznaj się z poniższymi warunkami, jeśli chcesz zmienić delegację posiadanej domeny z końcówką *.pl:

Zasady przenoszenia domen *.pl do innych operatorów

Jako partnera NASK należy rozumieć operatora (np. Domenomania.pl), u którego zarejestrowana jest domena krajowa z końcówką *.pl. Zapoznaj się z poniższymi warunkami, jeśli chcesz zmienić operatora domeny na innego (tzw. transfer domeny):

  • transfer domeny, czyli zmiana operatora ( u którego opłacasz domenę), wymaga czynnego udziału abonenta w celu autoryzacji zainicjowanej operacji przenoszenia domeny. W Domenomania.pl wymagane jest dostarczenie wniosku o wydanie kodu AuthInfo, który ma na celu weryfikacje abonenta. Na czym polega transfer domeny między operatorami?
  • aby wykonać transfer domeny, abonent musi posiadać AuthInfo, czyli kod autoryzujący zmianę operatora domeny na innego. Abonent powinien uzyskać Authinfo od aktualnego operatora i przekazać go wybranemu innemu operatorowi w celu rozpoczęcia transferu domeny. Jeśli domena ma aktywną usługę .pl Registry Lock, to należy zgłosić się do obecnego operatora w celu jej wyłączenia – w przeciwnym wypadku rozpoczęcie transferu nie będzie możliwe.
  • docelowy operator rozpoczyna przenoszenie domeny do siebie po otrzymaniu kodu AuthInfo. Operacja przenoszenia domeny musi zostać potwierdzona przez abonenta, postępując zgodnie z instrukcją wysłaną na adres e-mail abonenta (np. kliknięcie linku potwierdzającego przeniesienie domeny do nowego operatora).
  • jeśli obecny operator domeny przestanie być partnerem NASK i abonent nie ma możliwości uzyskania kodu AuthInfo, to należy zgodnie z instrukcją wysłaną na adres e-mail abonenta wskazać nowego operatora domeny. W ten sposób NASK przekaże wskazanemu operatorowi kod AuthInfo dla domeny. Po rozpoczęciu takiego transferu domeny, abonent musi potwierdzić przeniesienie domeny, postępując zgodnie z instrukcją wysłaną na adres e-mail abonenta (np. kliknięcie linku potwierdzającego chęć przeniesienia domeny do docelowego operatora).
  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie