Prawdziwy BLACK FRIDAY!

SPAM – co to jest? Jak zablokować spam?

Podczas korzystania z sieci Internet często podajesz adres e-mail na przeróżnych stronach WWW, formularzach, podczas zakupów czy zapisując się do newsletterów. Jest to najczęstsza przyczyna odbierania spamu na swojej skrzynce e-mail. Duża część użytkowników w takich sytuacjach podaje alternatywny adres e-mail, z którego na co dzień nie korzystają, aby chronić się przed niechcianą korespondencją na właściwej skrzynce pocztowej.

Najkrótsza definicja spamu to niechciane wiadomości e-mail odbierane u użytkowników, którzy nie zamawiali odbierania takich przesyłek e-mail.

Otrzymywanie SPAM’u to udręka wielu użytkowników poczty e-mail. Jeśli chcesz zabezpieczyć się przed otrzymywaniem niechcianych wiadomości, korzystaj z usług hostingowych dostawców gwarantujących pocztę z zabezpieczeniem antyspamowym oraz antywirusowym.

Co to jest SPAM?

Spamem nazywane są wiadomości e-mail, które wysyłane są masowo do użytkowników. W definicji spamu bardzo ważny jest fakt, że odbiorcy takich przesyłek nie akceptowali oraz w żaden sposób nie zamawiali odbierania takich wiadomości (w przeciwnym wypadku nie można takiej wiadomości nazwać spamem). Wiadomości typu spam występują także w innych postaciach, np. SMS. Spam to zatem niechciane wiadomości, które nadawane są często w tysiącach lut setkach tysięcy sztuk do wielu adresatów, którzy nie wyrazili chęci ich otrzymywania. Wyróżniają się o tym, że nie są w jakikolwiek sposób personalizowane i często przedstawiają ogólne wiadomości reklamowe, które zazwyczaj nas nie interesują i z biegiem czasu stają się dla nas uciążliwe.

Pamiętaj, że regulaminy i warunki, które akceptujesz na różnych stronach WWW mogą mieć ukryte mało widoczne zapisy, które zezwalają danemu podmiotowi na handlowanie Twoimi danymi osobowymi (w tym adresem e-mail). W takiej sytuacji adres e-mail może zostać przekazany komuś innemu.

Regulacje dotyczące SPAM’u w polskim prawie

Dokładnej definicji czym jest spam nie znajdziemy w polskim ustawodawstwie, ale pewne regulacje rzucają światło na kwestie dotyczące spamu. Kliknij poniżej, aby rozwinąć informacje dot. regulacji prawnych związanych ze spamem.

Jaki jest cel SPAM’u?

Wysyłka niechcianej korespondencji (czyli spamu) ma najczęściej tylko jeden cen – przedstawić swoją ofertę i zarobić pieniądze na przeprowadzonej transakcji. Spamerze wysyłają takie wiadomości najczęściej na miliony adresów e-mail i na podstawie efektu skali oczekują, że nawet mniej niż 1% adresatów wykona akcje, które mogą spowodować konwersje.

Warto wiedzieć, że spam nie zawsze jest powiązany z chęcią dokonania transakcji. Często są to również praktyki, które można podpiąć pod oszustwa, np. podszywanie się pod nadawcę (tzw. phishing), gdzie celem takiego spamu jest uzyskanie danych osobowych lub danych dostępowych od użytkownika. W załącznikach takich wiadomości może być zainstalowane również niebezpieczne oprogramowanie (wirusy), które po otwarciu mogą zostać zainstalowane na urządzeniu adresata wiadomości.

Jeśli wysyłana przez Ciebie poczta jest traktowana jako spam lub nie jest dostarczana do adresatów, to aby uniknąć oznaczenia jej jako spam sprawdź:

Jak można rozpoznać SPAM?

Zdecydowanie każdy użytkownik posiadający skrzynkę e-mail odebrał kiedyś przesyłkę, która była spamem. Osoby rozsyłające spam korzystają z wielu technik, które mają zachęcić odbiorcę to otworzenia ich wiadomości, odczytania jej treści lub kliknięcia w link lub załącznik zawarty w wiadomości e-mail.

Przykład SPAM’u z niechcianą ofertą handlową

Na pewno spotkałeś się z ofertami handlowymi, które polegają na przedstawianiu różnych towarów i usług. Z pewnością też byłeś zdziwiony, że otrzymujesz takie wiadomości e-mail pomimo, że przecież nigdzie nie podałeś adresu e-mail nadawcy takiej korespondencji.

Pamiętaj w takiej sytuacji, że regulaminy i warunki, które akceptujesz na różnych stronach WWW mogą mieć ukryte mało widoczne zapisy, które zezwalają danemu podmiotowi na przetwarzanie i przekazywanie Twoich danych osobowych (w tym adresem e-mail) innym podmiotom. Takie podmioty trzecie mogą zakupić bazę danych od podmiotu, u którego zaakceptowałeś takie warunki i następnie rozsyłać spam.

Większość wiadomości typu spam ma na samym dole wiadomości przycisk, który służy do wypisania się z takiej listy adresów e-mail. Korzystaj z niego i usuwaj swój adres e-mail.

Przykład podszywania się pod nadawcę (tzw. phishing)

Najczęstszymi przykładami phishingu jest podszywanie się pod znaną markę, która wzbudza zaufanie (np. bank).

Nadawcy takich wiadomości e-mail najczęściej grają na emocjach odbiorcy, np. poprzez umieszczanie w takich wiadomościach informacji o blokadzie konta lub wezwaniu do zalogowania się do swojego konta. Odnośniki znajdujące się w takich wiadomościach prowadzą na fałszywe strony logowania, łudząco podobne do prawdziwej witryny, gdzie można podać swoje dane do logowania. Jeśli podasz swoje dane na takiej fałszywej stronie, to trafią one do oszustów, którzy następnie spróbują wykorzystać je przeciwko Tobie (np. wykonując operacje lub wyprowadzając środki pieniężne).

Jeśli posiadasz hosting w Domenomania.pl możesz na nim umieścić swoją stronę WWW lub przechowywać pliki.

Jak zablokować SPAM?

Nikt jeszcze nie wymyślił skutecznego sposobu na blokadę wszystkich niechcianych wiadomości e-mail, które trafiają na nasze skrzynki e-mail. W chwili obecnej najbardziej skutecznym sposobem jest stosowanie specjalnych filtrów antyspamowych, które oceniają odbierane wiadomości na podstawie zastosowanych reguł. Firmy dostarczające takich reguł prześcigają się w projektowaniu coraz bardziej skuteczniejszych filtrów. Dodatkowym zabezpieczeniem przed spamem jest praca administratorów, którzy zarządzają serwerami pocztowymi.

Na serwerach Domenomania.pl zastosowane są skuteczne zabezpieczenia antyspamowe (m.in. SpamAssassin), które są w stanie zablokować większość niechcianej korespondencji. Przeczytasz więcej o ich aktywacji i konfiguracji w poniższych artykułach:

Warto również uzupełnić te zabezpieczenia własnymi regułami, które możesz w prosty sposób dodać na swoich skrzynkach e-mail.

Własne filtry antyspamowe umożliwiają ustawianie reguł dla wiadomości przychodzących (na przykład wiadomości od żądanego nadawcy). Jeśli wiadomość będzie pasować do utworzonej reguły, system może automatycznie wykonać akcję na tej wiadomości (na przykład usunąć wiadomość lub przenieść ją do innego folderu).

Dobre praktyki przy odbieraniu SPAM’u

Wiadomości e-mail typu spam w większości nie niosą ze sobą żadnego zagrożenia, jednak trafiają się też takie, które są bardzo groźne dla odbierającego, np. wyłudzenie danych osobowych lub danych dostępowych (tzw. phishing) czy wirusy ukryte w dołączanych załącznikach.

Dobre praktyki przy odbieraniu niechcianych wiadomości (SPAM’u): 

  • Nie otwieraj załączników, znajdujących się w wiadomościach pochodzących od nieznanych nadawców.
  • Nie odpowiadaj na wiadomości od podejrzanych nadawców (np. od osób, które mają dla Ciebie duże pieniądze).
  • Nie podawaj wszędzie swojego adres e-mail, jeśli nie jest to konieczne. Używaj do tego celu alternatywnych adresów e-mail, z których na co dzień nie korzystasz. Unikniesz w ten sposób dużej ilości spamu.
  • Sprawdzaj dokładnie odnośniki znajdujące się w wiadomościach, które chcesz kliknąć (zweryfikuj przed kliknięciem pod jaki adres prowadzą).
  • Korzystaj z zabezpieczeń antyspamowych dostępnych na hostingu, konfiguruj własne filtry antyspamowe oraz korzystaj z oprogramowania antywirusowego na swoich urządzeniach.
  • Jeśli otrzymałeś spam, sprawdź na dole wiadomości czy jest dostępny odnośnik, który służy do wypisania się z listy adresów e-mail.

Sprawdź także:

Domenomania.pl już od ponad 15 lat zajmuje się hostingiem stron WWW i rejestracją domen.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie

Jak zalogować się do bazy danych w DirectAdmin?

DirectAdmin to panel administracyjny, który powszechnie stosowany jest przez firmy hostingowe. Daje on możliwość zarządzania poszczególnymi...

Hosting BLACK FRIDAY

Hosting Black Friday już jest! Sprawdź wyjątkowe oferty na dowolne plany hostingowe i kup je z ogromnym rabatem. Bez niedomówień, bez haczyków!...

Jak stworzyć sklep WooCommerce?

Jeśli myślisz o założeniu biznesu e-commerce warto dowiedzieć się więcej o WooCommerce. Jest to popularna wtyczka umożliwiającą stworzenie...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl
BLACK FRIDAY Każdy
pakiet hostingowy
za 1 lub 10 złotych
na rok!
Podane ceny są cenami netto. Oferta ważna do 30.11.2022