Błąd 550 5.1.1 – co to i jak naprawić?

Promocja hosting za 1 zł na 6 miesięcy

Podczas korzystania z poczty e-mail istnieje szansa, że spotkasz się z pewnymi problemami, które mogą wynikać z wielu różnych przyczyn. Wysyłka wiadomości za pośrednictwem protokołu SMTP składa się z komunikacji w obie strony między klientem, a serwerem odbiorcy wiadomości.

Program pocztowy używa poleceń tekstowych, a serwer odpowiada za pomocą kodów numerycznych, które dodawane są w przypadku niedogodności do wiadomości zwrotnych.

Otrzymywane kody błędów mogą mieć różne znaczenie na różnych serwerach, więc może istnieć kilka możliwości ich naprawy. Dzisiaj omówimy jeden z nich, czyli błąd 550 5.1.1 i wyjaśnimy jak go naprawić.

Co oznacza błąd 550 5.1.1 – Recipient address rejected?

Nadawca wiadomości zazwyczaj otrzymuje kod 550 5.1.1 jako odpowiedź na polecenie: RCPT TO. Jest to kod błędu, który zwykle oznacza problem z serwerem odbiorcy. Najczęstszym komunikatem o błędzie jest: „Użytkownik nieznany”. W większości przypadków dzieje się tak, ponieważ adres odbiorcy nie istnieje (został wpisany z błędem – literówką), ale istnieją także inne możliwe przyczyny i  komunikatów związanych z błędem 550 5.1.1.

Jakie błędy typu 550 5.1.1 mogę napotkać?

Podczas korzystania z poczty e-mail i wysyłki wiadomości za pośrednictwem protokołu SMTP możesz napotkać następujące komunikaty błędów związane z kodem 500 5.1.1, które zazwyczaj występują w języku angielskim:

Użytkownik nieznany:

550 5.1.1 : User unknown

Odbiorca odrzucony:

550 5.1.1 : Recipient rejected

Odrzucono adres adresata:

550 5.1.1 : Recipient address rejected

Adres odbiorcy odrzucony: nieznany użytkownik w wirtualnej tabeli aliasów:

550 5.1.1 : Recipient address rejected: User unknown in virtual alias table

Adres odbiorcy odrzucony: użytkownik nieznany w tabeli adresatów przekazywania:

550 5.1.1 : Recipient address rejected: User unknown in relay recipient table

Konto e-mail, do którego próbujesz się dostać, nie istnieje:

550 5.1.1 : The email account that you tried to reach does not exist

Nie znaleziono skrzynki pocztowej:

550 5.1.1 : Mailbox not found

Nieprawidłowa skrzynka pocztowa:

550 5.1.1 : Invalid mailbox

Skrzynka pocztowa niedostępna:

550 5.1.1 : Mailbox unavailable

Adres, którego nie można przekierować:

550 5.1.1 : Unrouteable address

Skrzynka pocztowa tymczasowo wyłączona:

550 5.1.1 : Mailbox temporarily disabled

Nie odnaleziono użytkownika:

550 5.1.1 : No such user here

Błąd protokołu:

550 5.1.1 : Protocol error

Powyższe błędy możesz napotkać podczas wysyłki wiadomości, kiedy Twoja wiadomość została odrzucona. W tym wypadku warto zidentyfikować dokładny powód odrzucenia, aby móc go rozwiązać.

Przyczyny 550 5.1.1 związane z serwerem wysyłającym

W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy problem z dostarczaniem wiadomości nie dotyczy naszej skrzynki jako nadawcy poczty e-mail. W tym wypadku warto sprawdzić czy adres IP poczty wychodzącej, z której korzystamy nie znajduje się na „czarnej liście” (tzw. RBL). Ponadto warto sprawdzić konfigurację strefy DNS i upewnić się, że posiadamy poprawnie skonfigurowane rekordy:

Sprawdź czy adres e-mail odbiorcy jest poprawny

Często zdarza się, że adres e-mail kopiujemy i następnie wklejamy do klienta pocztowego. Działanie takie może narazić nas na to, że w kopiowanym tekście zawarte będą niewidoczne znaki, które finalnie mogą wpłynąć na niedostarczenie wiadomości e-mail do adresata.

Przyczyną takiej sytuacji będzie odczytanie przez program pocztowy „niewidocznych” znaków, które wkleiliśmy po skopiowaniu adresu e-mail. Z tego powodu warto adresu e-mail wpisywać ręcznie lub zapisywać je i wybierać z książki adresowej, aby mieć pewność, że wysyłamy wiadomość e-mail pod poprawny adres.

Zweryfikuj czy nie jesteś na czarnej liście (np. RBL)

Większość firm hostingowych oraz operatorów poczty e-mail monitoruje listy RBL, na które trafiają serwery nadawców, jeśli zostaną zidentyfikowane jako nadawcy spamu. Większość serwerów pocztowych odwołuje się do tych czarnych list i odrzuca wiadomości e-mail z nich pochodzące.

Jeśli otrzymasz kod błędu 550 5.1.1, to możliwe jest, że Twój serwer prawdopodobnie znalezł się na takiej czarnej liście i to jest powodem braku dostarczenia wiadomości.

Pamiętaj, że korzystanie ze wspólnego adresu IP na koncie hostingowym (wielu użytkowników znajdujących się pod tym samym adresem IP) zwiększa prawdopodobieństwo umieszczenia tego adresu na „czarnej liście”, gdyż z tego samego numeru IP poczty wychodzącej korzysta wielu użytkowników. W tym wypadku warto się zastanowić czy nie wykupić indywidualnego adresu IP, jeśli często wysyłasz dużo wiadomości.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie
Promocja hosting za 1 zł na 6 miesięcy