Błąd 550 5.1.1 – co to i jak naprawić?

Promocja na hosting WordPress

Podczas korzystania z poczty e-mail istnieje szansa, że spotkasz się z pewnymi problemami, które mogą wynikać z wielu różnych przyczyn. Wysyłka wiadomości za pośrednictwem protokołu SMTP składa się z komunikacji w obie strony między klientem, a serwerem odbiorcy wiadomości.

Program pocztowy używa poleceń tekstowych, a serwer odpowiada za pomocą kodów numerycznych, które dodawane są w przypadku niedogodności do wiadomości zwrotnych.

Otrzymywane kody błędów mogą mieć różne znaczenie na różnych serwerach, więc może istnieć kilka możliwości ich naprawy. Dzisiaj omówimy jeden z nich, czyli błąd 550 5.1.1 i wyjaśnimy jak go naprawić.

Co oznacza błąd 550 5.1.1 – Recipient address rejected?

Nadawca wiadomości zazwyczaj otrzymuje kod 550 5.1.1 jako odpowiedź na polecenie: RCPT TO. Jest to kod błędu, który zwykle oznacza problem z serwerem odbiorcy. Najczęstszym komunikatem o błędzie jest: „Użytkownik nieznany”. W większości przypadków dzieje się tak, ponieważ adres odbiorcy nie istnieje (został wpisany z błędem – literówką), ale istnieją także inne możliwe przyczyny i  komunikatów związanych z błędem 550 5.1.1.

Błąd 550 5.1.1 jest popularnym typem błędu poczty, który zwykle oznacza problem z serwerem odbiorcy/

Jakie błędy typu 550 5.1.1 mogę napotkać?

Podczas korzystania z poczty e-mail i wysyłki wiadomości za pośrednictwem protokołu SMTP możesz napotkać następujące komunikaty błędów związane z kodem 500 5.1.1, które zazwyczaj występują w języku angielskim:

Użytkownik nieznany:

550 5.1.1 : User unknown

Odbiorca odrzucony:

550 5.1.1 : Recipient rejected

Odrzucono adres adresata:

550 5.1.1 : Recipient address rejected

Adres odbiorcy odrzucony: nieznany użytkownik w wirtualnej tabeli aliasów:

550 5.1.1 : Recipient address rejected: User unknown in virtual alias table

Adres odbiorcy odrzucony: użytkownik nieznany w tabeli adresatów przekazywania:

550 5.1.1 : Recipient address rejected: User unknown in relay recipient table

Konto e-mail, do którego próbujesz się dostać, nie istnieje:

550 5.1.1 : The email account that you tried to reach does not exist

Nie znaleziono skrzynki pocztowej:

550 5.1.1 : Mailbox not found

Nieprawidłowa skrzynka pocztowa:

550 5.1.1 : Invalid mailbox

Skrzynka pocztowa niedostępna:

550 5.1.1 : Mailbox unavailable

Adres, którego nie można przekierować:

550 5.1.1 : Unrouteable address

Skrzynka pocztowa tymczasowo wyłączona:

550 5.1.1 : Mailbox temporarily disabled

Nie odnaleziono użytkownika:

550 5.1.1 : No such user here

Błąd protokołu:

550 5.1.1 : Protocol error

Powyższe błędy możesz napotkać podczas wysyłki wiadomości, kiedy Twoja wiadomość została odrzucona. W tym wypadku warto zidentyfikować dokładny powód odrzucenia, aby móc go rozwiązać.

Przyczyny 550 5.1.1 związane z serwerem wysyłającym

W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy problem z dostarczaniem wiadomości nie dotyczy naszej skrzynki jako nadawcy poczty e-mail. W tym wypadku warto sprawdzić czy adres IP poczty wychodzącej, z której korzystamy nie znajduje się na „czarnej liście” (tzw. RBL). Ponadto warto sprawdzić konfigurację strefy DNS i upewnić się, że posiadamy poprawnie skonfigurowane rekordy:

Sprawdź czy adres e-mail odbiorcy jest poprawny

Często zdarza się, że adres e-mail kopiujemy i następnie wklejamy do klienta pocztowego. Działanie takie może narazić nas na to, że w kopiowanym tekście zawarte będą niewidoczne znaki, które finalnie mogą wpłynąć na niedostarczenie wiadomości e-mail do adresata.

Przyczyną takiej sytuacji będzie odczytanie przez program pocztowy „niewidocznych” znaków, które wkleiliśmy po skopiowaniu adresu e-mail. Z tego powodu warto adresu e-mail wpisywać ręcznie lub zapisywać je i wybierać z książki adresowej, aby mieć pewność, że wysyłamy wiadomość e-mail pod poprawny adres.

Jeśli posiadasz hosting w Domenomania.pl możesz na nim umieścić swoją stronę WWW lub przechowywać pliki.

Zweryfikuj czy nie jesteś na czarnej liście (np. RBL)

Większość firm hostingowych oraz operatorów poczty e-mail monitoruje listy RBL, na które trafiają serwery nadawców, jeśli zostaną zidentyfikowane jako nadawcy spamu. Większość serwerów pocztowych odwołuje się do tych czarnych list i odrzuca wiadomości e-mail z nich pochodzące.

Jeśli otrzymasz kod błędu 550 5.1.1, to możliwe jest, że Twój serwer prawdopodobnie znalezł się na takiej czarnej liście i to jest powodem braku dostarczenia wiadomości.

Pamiętaj, że korzystanie ze wspólnego adresu IP na koncie hostingowym (wielu użytkowników znajdujących się pod tym samym adresem IP) zwiększa prawdopodobieństwo umieszczenia tego adresu na „czarnej liście”, gdyż z tego samego numeru IP poczty wychodzącej korzysta wielu użytkowników. W tym wypadku warto się zastanowić czy nie wykupić indywidualnego adresu IP, jeśli często wysyłasz dużo wiadomości.

Często zadawane pytania:

  1. Co oznacza błąd „550 5.1.1 – Recipient address rejected”?
    • Błąd ten wskazuje na to, że serwer odbiorcy odrzucił wiadomość, ponieważ adres odbiorcy został uznany za niepoprawny lub nieistniejący.
  2. Jakie są najczęstsze przyczyny błędu „Recipient address rejected”?
    • Przyczynami mogą być: niepoprawny adres odbiorcy, restrykcyjne ustawienia serwera poczty odbiorcy, oznaczenie wiadomości jako spam, umieszczenie serwera nadawcy na czarnej liście, oraz przekroczenie limitu wielkości wiadomości.
  3. Czy nadawca może naprawić błąd „550 5.1.1 – Recipient address rejected”?
    • Tak, nadawca może naprawić błąd, pod warunkiem, że zidentyfikuje i skoryguje przyczynę problemu, na przykład poprawiając adres odbiorcy lub dostosowując konfigurację serwera poczty.
  4. Jak sprawdzić, czy mój serwer pocztowy jest na czarnej liście?
    • Istnieją narzędzia online, które pozwalają sprawdzić status reputacji domeny lub adresu IP. Możesz z nich skorzystać, aby dowiedzieć się, czy twój serwer jest umieszczony na czarnej liście.
  5. Jak uniknąć odrzucania wiadomości przez filtry antyspamowe?
    • Aby uniknąć problemów związanych z filtrami antyspamowymi, dbaj o treść swoich wiadomości, unikaj nadmiernej ilości linków i załączników, oraz korzystaj z autoryzacji SPF i DKIM, aby potwierdzić autentyczność Twoich wiadomości.

Dlaczego potwierdzenie odczytu e-mail nie działa w każdym programie?

Większość programów pocztowych i systemów Webmail, a także serwerów pocztowych, nie pozwala sprawdzić czy wiadomość e-mail wysłana do...

Panel WordPress wygląda na uszkodzony – brak motywu w wp-admin

Wyobraź sobie sytuację: właśnie ukończyłeś aktualizacje WordPress, ale gdy logujesz się do panelu administracyjnego (wp-admin), na ekranie...

Co to jest i do czego służy motyw potomny w WordPress?

WordPress to potężna platforma do tworzenia stron internetowych, która oferuje ogromną elastyczność podczas ich projektowania - m.in. dzięki...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl