Błąd 500 (Internal Server Error) – co oznacza?

Czym jest błąd 500, co jest jego przyczyną i jak go rozwiązać? Kiedy wszystko działa tak, jak powinno, odpowiedzią na wysłanie za pośrednictwem swojej przeglądarki żądania załadowania konkretnej strony, powinien być widok właśnie prawidłowej strony.

Jest tak w większości przypadków, czasem jednak zamiast spodziewanego efektu otrzymujesz komunikat o błędzie 500 (server error 500), który sygnalizuje, że Twoje żądanie nie może zostać zrealizowane.

Błąd 500 – co oznacza?

Wyświetlenie się błędu 500 oznacza pojawienie się problemu z ładowaniem strony, przez co dostęp do niej jest aktualnie niemożliwy.

Komunikat błędu 500 może mieć bardzo różne powody, ale zwykle błędy rozpoczynające się od cyfry 5XX sugerują, że problem leży po stronie dostawcy usług lub właściciela strony internetowej.

Jako użytkownik, który napotyka taki komunikat, nie możesz więc wiele w związku z nim zrobić (możesz oczywiście spróbować wyczyścić pamięć podręczną i pliki cookies, jeśli jednak wina leży po stronie serwera, nie należy spodziewać się skuteczności tej metody).

Kiedy pojawia się error serwera 500?

Error 500, czyli błąd 500 może zostać spowodowany przez:

  • pojawienie się błędów w pliku .htaccess – np. spowodowane błędnie wprowadzonymi zmianami do pliku,
  • problem może wynikać z nieprawidłowego działania skryptów na stronie,
  • niewłaściwe wartości w zakresie uprawnień dostępu do katalogów i plików,
  • przeciążenie zasobów strony z powodu zbyt dużej liczby wejść,
  • źle działające wtyczki dodane do strony.

Błąd HTTP 500 – jak naprawić?

Ponieważ jest to problem wywołany nieprawidłowościami po stronie serwera, nie klienta, kwestia rozwiązania go jest w rękach administratora strony. Możliwe sposoby pozwalające na usunięcie komunikatu to:

  • Zweryfikuj uprawnienia dostępu – zmiany w wartościach ustawień mogą prowadzić do problemów z funkcjonowaniem strony. Upewnij się, że uprawnienia określone są na poziomie 644 dla plików i 755 dla katalogów.
  • Sprawdź ostatnio wprowadzane zmiany – nagłe pojawienie się komunikatu o problemie po zmianach wprowadzonych w trakcie prac na stronie może wskazywać, że problem bierze się właśnie z tego źródła. Jeśli zaraz przed rozpoczęciem się problemów instalowałeś aktualizacje lub nowe rozszerzenia, rozwiązaniem może być ich cofnięcie. W przypadku większej ilości nie usuwaj wszystkich zmian – sprawdzaj je pojedynczo by znaleźć przyczynę błędu.
  • Skontaktuj się z dostawcą usługi hostingowej – jeśli nie jesteś w stanie zidentyfikować przyczyny pojawienia się błędu, a podejmowane przez Ciebie działania nie przynoszą rezultatów, najlepszym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z Twoim dostawcą usługi hostingowej. Uzyskasz w ten sposób niezbędne wsparcie, istnieje również możliwość, że to właśnie problemy usługodawcy wpływają na nieprawidłowe działanie Twojej strony i powodują pojawienie się komunikatu o błędzie.
  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie