Błąd 400 (Bad Request) – co oznacza?

Każda osoba przeglądająca regularnie zasoby Internetu przynajmniej raz na jakiś czas trafia na niedziałającą stronę lub pojawiający się komunikat o błędzie, jednym z często spotykanych problemów jest błąd 400, czyli nieprawidłowe żądanie.

Wyświetlenie się komunikatu błędu 400 jest jasnym sygnałem, że gdzieś na drodze pomiędzy serwerem, a przeglądarką pojawił się problem uniemożliwiający poprawne wyświetlanie strony. Czym dokładnie jest błąd 400? Co może być jego powodem i jak rozwiązać takie problemy? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Czym jest HTTP error 400 (błąd 400)?

Pojawienie się błędu 400 Bad Request (nieprawidłowe żądanie), jak sama nazwa wskazuje, świadczy o tym, że serwer nie był w stanie poprawnie odczytać żądania wyświetlenia danej strony. Powodem takich problemów mogą być różne elementy komunikacji pomiędzy klientem (przeglądarką) a serwerem.

Przyczyny występowania błędu 400 mogą leżeć zarówno po stronie administratora strony, jak i użytkownika. Nie zawsze też zidentyfikowanie dokładnej przyczyny jest łatwym zadaniem – choć w przypadku serwerów korzystających z programu IIS 7.0 i wersji późniejszych, wyświetlający się komunikat może zawierać kod stanu wskazujący dokładną przyczynę.

Jakie informacje można uzyskać z kodu stanu?

Kod stanu błędu 400 (http status code 400) sam w sobie wskazuje na błąd w przetwarzaniu żądania, jednak w przypadku serwerów bazujących na nowszym oprogramowaniu (ISS 7.0 i późniejsze) kod stanu może pojawić się w nieco innej formie – po kropce dodana jest kolejna liczba (od 1 do 9) wskazująca na konkretny powód wystąpienia błędu, np.:

  • nieprawidłowy nagłówek miejsca docelowego wskazuje kod stanu 400.1
  • nieprawidłową treść żądania wskazuje kod stanu 400.6
  • nieprawidłowy limit czasu wskazuje kod stanu 400.8

Error 400 – przyczyny pojawienia się komunikatu

Jednak w sytuacji, kiedy nie jesteśmy w stanie od razu jasno wskazać co spowodowało pojawienie się błędu 400 Bad Request, warto wiedzieć, jakie są częste przyczyny prowadzące do problemów z przetworzeniem żądania załadowania strony.

  • Wysłane żądanie dotyczy niepoprawnego adresu strony – jeśli spróbujesz załadować stronę wykorzystując niepoprawny adres URL – zawierający błędy lub niedozwolone znaki – może to spowodować pojawienie się komunikatu o błędzie 400.
  • Klient (przeglądarka) przesyła zbyt duży plik – w przypadku większości serwerów ustalony jest limit, który ma na celu zapobieganie blokowania dostępnych zasobów. Jeśli więc zauważy plik niemieszczący się w tym limicie, zablokuje żądanie i wyświetli komunikat o błędzie.
  • Jeśli serwer nie jest w stanie odczytać nagłówka HTTP z powodu jego braku lub błędu – w niektórych przypadkach ustalony może być na przykład limit długości, wyświetli się komunikat o nieprawidłowym żądaniu.
  • Nieaktualne lub uszkodzone pliki cookies – błąd 400 może pojawić się też w sytuacji, kiedy klient wysyłający żądanie używa nieaktualnych, bądź uszkodzonych plików cookies.

Błąd 400 Bad Request – jak naprawić?

Sposób rozwiązania problemu zależy w dużej mierze od tego, czym jest on spowodowany, jeśli nie mamy więc pewności co do przyczyny, warto wypróbować kilka podstawowych rozwiązań:

  • Sprawdź wpisywany adres strony – błąd w czasie wpisywania jest najczęstszym i najprostszym do rozwiązania powodem pojawienia się komunikatu, warto więc sprawdzić, czy problem nie leży właśnie tutaj. Jeśli nie wpisywałeś adresu samodzielnie, ocenienie czy nie zawiera błędu może być problematyczne – link może nie tylko być błędny, ale też nieaktualny. Rozwiązaniem może być wyszukanie strony wraz z interesującym Cię słowem kluczowym za pośrednictwem wyszukiwarki, co powinno pozwolić na odnalezienie poprawnego adresu URL.
  • Załaduj stronę ponownie – problem serwera z przetworzeniem żądania może być tymczasowy, istnieje więc szansa, że wystarczy ponowne załadowanie strony, by komunikat zniknął.
  • Wypróbuj inną przeglądarkę – możliwe jest też, że błąd generuje Twoja przeglądarka. By potwierdzić to przypuszczenie, spróbuj otworzyć stronę w innej przeglądarce – jeśli strona wyświetla się w niej poprawnie, problem może rozwiązać usunięcie plików cookies w przeglądarce domyślnej.
  • Wyczyść ciasteczka – jeśli przyczyna błędu leży w wadliwych bądź przestarzałych plikach cookies rozwiązaniem problemu będzie ich usunięcie – możesz to zrobić poprzez usunięcie wszystkich zapisanych plików cookies, ale też wybierając pliki z konkretnego okresu lub dla konkretnej witryny.
  • Sprawdź rozmiar pliku – jeśli przypuszczasz, że powodem błędu może być zbyt duży rozmiar pliku, przesłanie pliku mniejszej wielkości może zweryfikować takie przypuszczenie. Jeśli mniejszy plik nie wywoła komunikatu, oznacza to, że serwer ma ustalone limity wielkości przyjmowanych plików.

Jeśli komunikat błędu 400 będzie się powtarzał mimo podejmowanych prób rozwiązania problemu, istnieją dwie możliwości:

  • przyczyna błędu może leżeć też po stronie serwera – w takim przypadku, jako użytkownik, nie jesteś w stanie rozwiązać problemu, możesz jedynie spróbować załadować stronę ponownie po jakimś czasie, by sprawdzić, czy błąd został naprawiony lub skontaktować się ze stroną,
  • jeśli błąd wyświetla się jednocześnie również dla innych stron, może to sygnalizować problemy z Twoim komputerem lub urządzeniem sieciowym – spróbuj je zrestartować, co może rozwiązać problem.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie