Błąd 403 oznacza, że klient, czyli Twoja przeglądarka, wysłał poprawne żądanie, jednak serwer nie spełnia go, ponieważ nie posiadasz dostępu do strony, na którą próbujesz się dostać.
- Co oznacza błąd 403?
- Error 403 – kiedy występuje?
- Błąd 403 – jak naprawić?
- Inne popularne błędy występujące w Internecie
Co oznacza błąd 403?
Błąd z kodem 403 forbidden występuje najczęściej w postaci białej planszy (tak jak poniżej) wyświetlanej w przeglądarce internetowej zamiast oczekiwanej witryny. Wygląd komunikatu może różnić się w zależności od konfiguracji serwera, jednak przyczyny oraz sposoby rozwiązania błędu są najczęściej takie same – niezależnie od wyglądu komunikatu.
Jeśli serwer działa w oparciu o program IIS 7.0 lub jednej z późniejszych wersji, komunikat HTTP error 403 może precyzować powód odmowy dostępu poprzez wyświetlenie szczegółowego kodu stanu HTTP (szczegółowy kod stanu zawiera numer błędu wraz z liczbą określającą konkretną przyczynę dodaną po kropce, gdzie na przykład: kod stanu 403.6 oznacza odrzucenie adresu IP).
Error 403 – kiedy występuje?
Komunikat o odmowie dostępu może pojawić się z wielu powodów, a problem może występować zarówno po stronie administratora witryny, jak i odwiedzającego ją użytkownika. Wśród częstych przyczyn znajdują się:
- Klient próbuje uzyskać dostęp do treści dostępnych tylko dla zalogowanych użytkowników lub administratora, które chronione są hasłem. W takim przypadku odmowa dostępu wynika z zabezpieczeń chroniących daną stronę.
- Uprawnienia dostępu do plików i katalogów są nieprawidłowe. Jeśli to właśnie z błędnych uprawnień wynika pojawienie się błędu, sugerowanym rozwiązaniem jest ich zmiana na 755 dla katalogów i 644 dla plików.
- Niedziałająca funkcja listowania zawartości katalogu powoduje wyświetlenie błędu 403, ponieważ uniemożliwia wyświetlenie treści, do której próbujesz uzyskać dostęp. Więcej informacji o listowaniu katalogów.
- Zablokowanie dostępu do strony poprzez plik .htaccess, wprowadzenie wadliwych zmian lub uszkodzenie pliku podczas edycji.
Błąd 403 – jak naprawić?
Ponieważ istnieje wiele możliwych przyczyn wystąpienia problemu, niemożliwe jest też wskazanie jednego rozwiązania, które przyniesie pożądane rezultaty w każdym przypadku.
Poniższa lista zawiera więc tylko przykładowe rady, które mogą pomóc rozwiązać problem. Pamiętaj też, że jako administrator w razie kłopotów z poprawnym funkcjonowaniem swojej strony możesz skorzystać również z pomocy oferowanej przez swojego dostawcę usługi hostingowej.
Odśwież stronę
Jeśli wyświetlenie się komunikatu wynika z chwilowego błędu na linii komunikacji klient-serwer, istnieje szansa, że ponowne załadowanie strony wyeliminuje problem. Jeśli samo odświeżenie nie pomaga, warto jeszcze raz zweryfikować również wpisany adres URL – możliwe, że błąd w adresie sprawia, że próbujesz załadować stronę, do której nie masz dostępu.
Wyczyść historię podręczną i pliki cookies
Nawet jeśli sam błąd był tylko tymczasowy, informacja o nim mogła zostać już zapisana na Twoim komputerze i to właśnie powoduje powtarzający się komunikat o odmowie dostępu. Spróbuj wyczyścić pamięć podręczną oraz pliki cookies i sprawdź, czy rozwiązało to problem z ładowaniem strony.
Sprawdź uprawnienia dostępu
Zablokowanie dostępu może wynikać ze zmian wprowadzonych w ustawieniach serwera – jeśli jesteś administratorem i problem zauważyłeś po ostatniej edycji konfiguracji, możliwe, że to właśnie błąd we wprowadzonych zmianach jest jego przyczyną. Wejdź na swoje konto hostingowe i upewnij się, czy uprawnienia dostępu podane są poprawnie.
Wyłącz ostatnio zainstalowane wtyczki
Możliwe, że w ostatnim czasie dodawałeś nowe wtyczki lub instalowałeś jakiekolwiek aktualizacje i to właśnie one powodują problemy z dostępem. Spróbuj cofnąć ostatnio wprowadzone zmiany, jeśli któraś wtyczka była wadliwa, sprawi to, że komunikat o błędzie zniknie po jej dezaktywacji.
Sprawdź, czy strona wymaga logowania
Kiedy próbujesz uzyskać dostęp do treści na stronie, która wymaga od użytkowników podania hasła dostępu, efektem może być właśnie komunikat o błędzie 403. Może zdarzyć się tak na przykład, kiedy chcesz załadować bezpośrednio konkretną podstronę, bez uprzedniego zalogowania się.
Upewnij się, że posiadasz wymagane uprawnienia
W określonych przypadkach posiadanie konta może dawać Ci dostęp tylko do części zasobów znajdujących się na stronie – jeśli więc korzystasz z innego kąta lub próbujesz skorzystać z funkcji, której wcześniej nie używałeś, możliwe, że po prostu nie przyznano Ci dostępu akurat do tej części strony internetowej.
Odczekaj chwilę
Jeśli jako użytkownik strony nie jesteś w stanie rozwiązać problemu, który leży po stronie serwera – a tak właśnie najprawdopodobniej jest, jeśli żadne z dostępnych dla Ciebie rozwiązań nie przynosi natychmiastowych efektów. W takim przypadku możesz spróbować wejść na stronę ponownie później – w tym czasie błąd może zostać naprawiony.
Skontaktuj się z dostawcą usług internetowych
W przypadku ciągłego pojawiania się komunikatu o błędzie możesz skontaktować się ze swoim dostawcą usług internetowych, by dowiedzieć się, czy adres IP, z którego korzystasz, nie został zablokowany – to również może być powodem wystąpienia błędu.
Inne popularne błędy występujące w Internecie
W sieci Internet możesz spotkać również inne błędy, których rozwiązanie może być prostsze niż myślisz. Poniżej znajdziesz opisy oraz wskazówki naprawy dla innych popularnych komunikatów błędów w Internecie.