Błąd 403 (Access denied / Forbidden) – co oznacza?

Błąd 403 oznacza, że klient, czyli Twoja przeglądarka, wysłał poprawne żądanie, jednak serwer nie spełnia go, ponieważ nie posiadasz dostępu do strony, na którą próbujesz się dostać.

Wyświetlenie się komunikatu 403 może mieć swoje przyczyny zarówno po stronie samej witryny, jak i użytkownika – warto poznać możliwe przyczyny odmowy dostępu oraz dostępne rozwiązania problemu.

Co oznacza błąd 403?

Błąd z kodem 403 forbidden występuje najczęściej w postaci białej planszy (tak jak poniżej) wyświetlanej w przeglądarce internetowej zamiast oczekiwanej witryny. Wygląd komunikatu może różnić się w zależności od konfiguracji serwera, jednak przyczyny oraz sposoby rozwiązania błędu są najczęściej takie same – niezależnie od wyglądu komunikatu.

Jak wygląda przykładowy komunikat z błędem 403 forbidden?

Przykładowy wygląd komunikatu błędu z kodem 403 forbidden
Jeśli po wysłaniu żądania w odpowiedzi serwer wysyła komunikat „Błąd 403 Forbidden – dostęp zabroniony” oznacza to, że z jakiegoś powodu odmówiony został Ci dostęp do strony – powodem może być na przykład fakt, że próbujesz załadować stronę, która wymaga autoryzacji lub dostępna jest tylko dla zalogowanych użytkowników, może stać za tym jednak również błąd po stronie serwera.

Jeśli serwer działa w oparciu o program IIS 7.0 lub jednej z późniejszych wersji, komunikat HTTP error 403 może precyzować powód odmowy dostępu poprzez wyświetlenie szczegółowego kodu stanu HTTP (szczegółowy kod stanu zawiera numer błędu wraz z liczbą określającą konkretną przyczynę dodaną po kropce, gdzie na przykład: kod stanu 403.6 oznacza odrzucenie adresu IP).

Error 403 – kiedy występuje?

Komunikat o odmowie dostępu może pojawić się z wielu powodów, a problem może występować zarówno po stronie administratora witryny, jak i odwiedzającego ją użytkownika. Wśród częstych przyczyn znajdują się:

  • Klient próbuje uzyskać dostęp do treści dostępnych tylko dla zalogowanych użytkowników lub administratora, które chronione są hasłem. W takim przypadku odmowa dostępu wynika z zabezpieczeń chroniących daną stronę.
  • Uprawnienia dostępu do plików i katalogów są nieprawidłowe. Jeśli to właśnie z błędnych uprawnień wynika pojawienie się błędu, sugerowanym rozwiązaniem jest ich zmiana na 755 dla katalogów i 644 dla plików.
  • Niedziałająca funkcja listowania zawartości katalogu powoduje wyświetlenie błędu 403, ponieważ uniemożliwia wyświetlenie treści, do której próbujesz uzyskać dostęp. Więcej informacji o listowaniu katalogów.
  • Zablokowanie dostępu do strony poprzez plik .htaccess, wprowadzenie wadliwych zmian lub uszkodzenie pliku podczas edycji.

Błąd 403 – jak naprawić?

Ponieważ istnieje wiele możliwych przyczyn wystąpienia problemu, niemożliwe jest też wskazanie jednego rozwiązania, które przyniesie pożądane rezultaty w każdym przypadku.

Poniższa lista zawiera więc tylko przykładowe rady, które mogą pomóc rozwiązać problem. Pamiętaj też, że jako administrator w razie kłopotów z poprawnym funkcjonowaniem swojej strony możesz skorzystać również z pomocy oferowanej przez swojego dostawcę usługi hostingowej.

Odśwież stronę

Jeśli wyświetlenie się komunikatu wynika z chwilowego błędu na linii komunikacji klient-serwer, istnieje szansa, że ponowne załadowanie strony wyeliminuje problem. Jeśli samo odświeżenie nie pomaga, warto jeszcze raz zweryfikować również wpisany adres URL – możliwe, że błąd w adresie sprawia, że próbujesz załadować stronę, do której nie masz dostępu.

Wyczyść historię podręczną i pliki cookies

Nawet jeśli sam błąd był tylko tymczasowy, informacja o nim mogła zostać już zapisana na Twoim komputerze i to właśnie powoduje powtarzający się komunikat o odmowie dostępu. Spróbuj wyczyścić pamięć podręczną oraz pliki cookies i sprawdź, czy rozwiązało to problem z ładowaniem strony.

Sprawdź uprawnienia dostępu

Zablokowanie dostępu może wynikać ze zmian wprowadzonych w ustawieniach serwera – jeśli jesteś administratorem i problem zauważyłeś po ostatniej edycji konfiguracji, możliwe, że to właśnie błąd we wprowadzonych zmianach jest jego przyczyną. Wejdź na swoje konto hostingowe i upewnij się, czy uprawnienia dostępu podane są poprawnie.

Wyłącz ostatnio zainstalowane wtyczki

Możliwe, że w ostatnim czasie dodawałeś nowe wtyczki lub instalowałeś jakiekolwiek aktualizacje i to właśnie one powodują problemy z dostępem. Spróbuj cofnąć ostatnio wprowadzone zmiany, jeśli któraś wtyczka była wadliwa, sprawi to, że komunikat o błędzie zniknie po jej dezaktywacji.

Sprawdź, czy strona wymaga logowania

Kiedy próbujesz uzyskać dostęp do treści na stronie, która wymaga od użytkowników podania hasła dostępu, efektem może być właśnie komunikat o błędzie 403. Może zdarzyć się tak na przykład, kiedy chcesz załadować bezpośrednio konkretną podstronę, bez uprzedniego zalogowania się.

Upewnij się, że posiadasz wymagane uprawnienia

W określonych przypadkach posiadanie konta może dawać Ci dostęp tylko do części zasobów znajdujących się na stronie – jeśli więc korzystasz z innego kąta lub próbujesz skorzystać z funkcji, której wcześniej nie używałeś, możliwe, że po prostu nie przyznano Ci dostępu akurat do tej części strony internetowej.

Odczekaj chwilę

Jeśli jako użytkownik strony nie jesteś w stanie rozwiązać problemu, który leży po stronie serwera – a tak właśnie najprawdopodobniej jest, jeśli żadne z dostępnych dla Ciebie rozwiązań nie przynosi natychmiastowych efektów. W takim przypadku możesz spróbować wejść na stronę ponownie później – w tym czasie błąd może zostać naprawiony.

Skontaktuj się z dostawcą usług internetowych

W przypadku ciągłego pojawiania się komunikatu o błędzie możesz skontaktować się ze swoim dostawcą usług internetowych, by dowiedzieć się, czy adres IP, z którego korzystasz, nie został zablokowany – to również może być powodem wystąpienia błędu.

Inne popularne błędy występujące w Internecie

W sieci Internet możesz spotkać również inne błędy, których rozwiązanie może być prostsze niż myślisz. Poniżej znajdziesz opisy oraz wskazówki naprawy dla innych popularnych komunikatów błędów w Internecie.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie

Jaka wersja PHP dla WordPress?

Witryny internetowe zbudowane na CMS WordPress cieszą się ogromną popularnością. Twórcy tego systemu stale dbają o rozwój WordPress. Podobnie...

Jak sprawdzić z jakiej wersji WordPress korzystam?

WordPress to najpopularniejszy system CMS na świecie. Wielu użytkowników często nawet nie zdaje sobie sprawy, że jego strona internetowa...

Transfer, delegacja, przekierowanie domeny – różnice

Na domenie można wykonać wiele ustawień i zmienić sposób, w jaki wskazuje na określoną witrynę, jej pliki, a także, w jaki sposób...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl