Co to PTR (RevDNS)?

Rekord PTR nazywany jest również rekordem wskaźnika domeny. Rekord PTR stosowany jest do obsługi Reverse DNS (revDNS) – najkrócej mówiąc jest to tzw. wyszukiwanie wsteczne.

Rekord PTR umożliwia mapowanie adresu IP (IPv4 lub IPv6) na nazwę hosta – tzw. RevDNS, czyli tłumaczenie adresu IP na nazwę hosta. Serwery pocztowe mogą weryfikować zgodność RevDNS z DNS, jeśli nie jest zgodny, to poczta e-mail jest odbijana przez serwer pocztowy. W przypadku odrzucenia przesyłki z powodu niezgodności RevDNS, nadawca wiadomości otrzyma zwrotkę typu Mailer Daemon z komunikatem błędu o mniej więcej takiej treści: does not like recipient lub Client host rejected: cannot find your hostname. Jak zwiększyć skuteczność dostarczania poczty e-mail?

Do czego służy rekord PTR?

Rekord PTR tłumaczy adres IP na nazwę domeny lub hosta. System używa tego rekordu do wykonania wyszukiwania wstecznego DNS (rDNS) w celu pobrania skojarzonej domeny lub nazwy hosta.

Rekord PTR jest tworzony, aby uniknąć błędów przy weryfikacji zgodności revDNS z DNS. W takim przypadku serwery pocztowe odrzucają połączenie komunikatem: 4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname.

Podczas tworzenia rekordu PTR dla domeny może być wymagany kontakt z dostawcą adresu IP, na który wskazana jest domena. Rekord PTR wymaga skojarzonego rekordu A.

Jak dodać rekord PTR?

Jeśli korzystasz z hostingu z panelem cPanel, to najlepszą metodą na sprawdzenie wartości poprawnego rekordu PTR dla Twojej domeny jest skorzystanie z interfejsu: Dostarczanie E-mail w cPanel. Dzięki temu będziesz mógł zidentyfikować problemy z dostarczaniem poczty e-mail w ramach domen przypisanych do hostingu, np. rekord PTR oraz pozostałe błędy związane z pocztą e-mail oraz z ustawieniami rekordów DNS (np. SPFDKIMDMARC).

  1. Zaloguj się do panelu cPanel.
  2. Znajdź sekcję: E-mail i kliknij opcję: Dostarczanie E-mail.
    Aby sprawdzić problemy z rekordem PTR (revDNS) przejdź do sekcji: E-MAIL i kliknij opcję: Dostarczanie e-mail
  3. Na ekranie zostanie wyświetlona tabela z listą domen przypisanych do cPanelu. Kliknij przycisk: Zarządzaj przy domenie, gdzie w kolumnie: Email Deliverability Status wyświetlany jest problem z Reverse DNS.
    Lista domen oraz wykaz problemów z rekordami pocztowymi dla domen.
  4. Na ekranie znajdź sekcję: Reverse DNS (PTR), która znajduje się na dole ekranu. Jeśli przy wybranej domenie występują problemy z rekordem PTR, to w tej sekcji zostaną wyświetlone instrukcje jak naprawić problemy z dostarczaniem poczty e-mail, które związane są z brakiem lub błędną konfiguracją rekordu PTR (revDNS).
    Sugestie rozwiązania problemów z rekordem PTR (revDNS) dla wybranej domeny.
  5. Zapoznaj się z wyświetlonym komunikatem i zastosuj się do zaleceń, aby ustawić poprawną konfigurację rekordu PTR dla wybranej domeny. W komunikacie znajdziesz informacje z poziomu jakiego adresu IP wysyłane są wiadomości e-mail w ramach Twojej domeny oraz otrzymasz wskazanie jaka powinna być wartość PTR dla tego adresu IP. Jest to nazwa hosta, którą serwer pocztowy wysyła za pomocą polecenia „HELO” przez protokół SMTP w celu dostarczenia poczty wychodzącej z Twojej domeny.

    Według powyższego przykładu przedstawionego na ostatnim zrzucie ekranu, aby rozwiązać problem z rekordem PTR (RevDNS), skontaktuj się z administratorem systemu i poproś o zastąpienie wszystkich rekordów PTR dla: „163.199.251.148.in-addr.arpa” na serwerach DNS.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie