Co to PTR (RevDNS)?

Promocja na hosting

Rekord PTR nazywany jest również rekordem wskaźnika domeny. Rekord PTR stosowany jest do obsługi Reverse DNS (revDNS) – najkrócej mówiąc jest to tzw. wyszukiwanie wsteczne.

Rekord PTR umożliwia mapowanie adresu IP (IPv4 lub IPv6) na nazwę hosta – tzw. RevDNS, czyli tłumaczenie adresu IP na nazwę hosta. Serwery pocztowe mogą weryfikować zgodność RevDNS z DNS, jeśli nie jest zgodny, to poczta e-mail jest odbijana przez serwer pocztowy. W przypadku odrzucenia przesyłki z powodu niezgodności RevDNS, nadawca wiadomości otrzyma zwrotkę typu Mailer Daemon z komunikatem błędu o mniej więcej takiej treści: does not like recipient lub Client host rejected: cannot find your hostname. Jak zwiększyć skuteczność dostarczania poczty e-mail?

Do czego służy rekord PTR?

Rekord ten tłumaczy adres IP na nazwę domeny lub hosta. System używa tego rekordu do wykonania wyszukiwania wstecznego DNS (rDNS) w celu pobrania skojarzonej domeny lub nazwy hosta.

Rekord ten jest tworzony, aby uniknąć błędów przy weryfikacji zgodności revDNS z DNS. W takim przypadku serwery pocztowe odrzucają połączenie komunikatem: 4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname.

Podczas tworzenia rekordu PTR dla domeny może być wymagany kontakt z dostawcą adresu IP, na który wskazana jest domena. Rekord dla RevDNS wymaga skojarzonego rekordu A.

Składnia rekordu

Rekord PTR to rekord DNS, który odwołuje się do adresu IP. Ma podobną strukturę do innych rekordów DNS, ale zawartość pola jest inna.

  • Pierwsze pole rekordu, <name> , zawiera adres IP i może być użyte do wskazania serwera.
  • Wartość <ttl> określa, jak długo klienci powinni czekać, zanim ponownie poproszą o ten sam zasób.
  • Następne pole <class> określa, do której klasy sieci należy rekord.
  • Wartość <type> określa, czy rekord jest rekordem A, czy AAAA, co oznacza, czy wskazuje odpowiednio adresy IPv6 lub IPv4.
  • Wreszcie, <rdata> to miejsce, w którym umieszczasz samą nazwę domeny, z której będą korzystać klienci, gdy zapytają twój serwer o ten zasób.

Jak dodać rekord PTR?

Jeśli korzystasz z hostingu z panelem cPanel, to najlepszą metodą na sprawdzenie wartości poprawnego rekordu dla Twojej domeny jest skorzystanie z interfejsu: Dostarczanie E-mail w cPanel. Dzięki temu będziesz mógł zidentyfikować problemy z dostarczaniem poczty e-mail w ramach domen przypisanych do hostingu, np. rekord PTR oraz pozostałe błędy związane z pocztą e-mail oraz z ustawieniami rekordów DNS (np. SPFDKIMDMARC).

  1. Zaloguj się do panelu cPanel.
  2. Znajdź sekcję: E-mail i kliknij opcję: Dostarczanie E-mail.
    Aby sprawdzić problemy z rekordem PTR (revDNS) przejdź do sekcji: E-MAIL i kliknij opcję: Dostarczanie e-mail
  3. Na ekranie zostanie wyświetlona tabela z listą domen przypisanych do cPanelu. Kliknij przycisk: Zarządzaj przy domenie, gdzie w kolumnie: Email Deliverability Status wyświetlany jest problem z Reverse DNS.
    Lista domen oraz wykaz problemów z rekordami pocztowymi dla domen.
  4. Na ekranie znajdź sekcję: Reverse DNS, która znajduje się na dole ekranu. Jeśli przy wybranej domenie występują problemy z rekordem PTR, to w tej sekcji zostaną wyświetlone instrukcje jak naprawić problemy z dostarczaniem poczty e-mail, które związane są z brakiem lub błędną konfiguracją rekordu PTR (revDNS).
    Sugestie rozwiązania problemów z rekordem PTR (revDNS) dla wybranej domeny.
  5. Zapoznaj się z wyświetlonym komunikatem i zastosuj się do zaleceń, aby ustawić poprawną konfigurację rekordu PTR dla wybranej domeny. W komunikacie znajdziesz informacje z poziomu jakiego adresu IP wysyłane są wiadomości e-mail w ramach Twojej domeny oraz otrzymasz wskazanie jaka powinna być wartość PTR dla tego adresu IP. Jest to nazwa hosta, którą serwer pocztowy wysyła za pomocą polecenia „HELO” przez protokół SMTP w celu dostarczenia poczty wychodzącej z Twojej domeny.

    Według powyższego przykładu przedstawionego na ostatnim zrzucie ekranu, aby rozwiązać problem z rekordem PTR (RevDNS), skontaktuj się z administratorem systemu i poproś o zastąpienie wszystkich rekordów PTR dla: „163.199.251.148.in-addr.arpa” na serwerach DNS.

Jak przenieść stronę WWW z dhosting.pl na inny serwer w 48h?

 [alert style="info"]Napisz na BOK@domenomania.pl i zrobimy to za CIEBIE w 48H!Jednak jeśli wolisz zrobić to sam poniżej dajemy Ci...

Jak przenieść stronę WWW z Linux.pl na inny serwer w 48h?

 [alert style="info"]Napisz na BOK@domenomania.pl i zrobimy to za CIEBIE w 48H!Jednak jeśli wolisz zrobić to sam poniżej dajemy Ci...

Jak uzyskać kod authinfo w home.pl?

Usługa utrzymania domen internetowych jest z reguły podobna u wielu dostawców. Obejmuje podstawowe elementy, takie jak rejestracja, odnowienie i...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl