Rekord PTR nazywany jest również rekordem wskaźnika domeny. Rekord PTR stosowany jest do obsługi Reverse DNS (revDNS) – najkrócej mówiąc jest to tzw. wyszukiwanie wsteczne.
Do czego służy rekord PTR?
Rekord ten tłumaczy adres IP na nazwę domeny lub hosta. System używa tego rekordu do wykonania wyszukiwania wstecznego DNS (rDNS) w celu pobrania skojarzonej domeny lub nazwy hosta.
Rekord ten jest tworzony, aby uniknąć błędów przy weryfikacji zgodności revDNS z DNS. W takim przypadku serwery pocztowe odrzucają połączenie komunikatem: 4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname.
Składnia rekordu
Rekord PTR to rekord DNS, który odwołuje się do adresu IP. Ma podobną strukturę do innych rekordów DNS, ale zawartość pola jest inna.
- Pierwsze pole rekordu, <name> , zawiera adres IP i może być użyte do wskazania serwera.
- Wartość <ttl> określa, jak długo klienci powinni czekać, zanim ponownie poproszą o ten sam zasób.
- Następne pole <class> określa, do której klasy sieci należy rekord.
- Wartość <type> określa, czy rekord jest rekordem A, czy AAAA, co oznacza, czy wskazuje odpowiednio adresy IPv6 lub IPv4.
- Wreszcie, <rdata> to miejsce, w którym umieszczasz samą nazwę domeny, z której będą korzystać klienci, gdy zapytają twój serwer o ten zasób.
Jak dodać rekord PTR?
Jeśli korzystasz z hostingu z panelem cPanel, to najlepszą metodą na sprawdzenie wartości poprawnego rekordu dla Twojej domeny jest skorzystanie z interfejsu: Dostarczanie E-mail w cPanel. Dzięki temu będziesz mógł zidentyfikować problemy z dostarczaniem poczty e-mail w ramach domen przypisanych do hostingu, np. rekord PTR oraz pozostałe błędy związane z pocztą e-mail oraz z ustawieniami rekordów DNS (np. SPF, DKIM, DMARC).
- Zaloguj się do panelu cPanel.
- Znajdź sekcję: E-mail i kliknij opcję: Dostarczanie E-mail.
- Na ekranie zostanie wyświetlona tabela z listą domen przypisanych do cPanelu. Kliknij przycisk: Zarządzaj przy domenie, gdzie w kolumnie: Email Deliverability Status wyświetlany jest problem z Reverse DNS.
- Na ekranie znajdź sekcję: Reverse DNS, która znajduje się na dole ekranu. Jeśli przy wybranej domenie występują problemy z rekordem PTR, to w tej sekcji zostaną wyświetlone instrukcje jak naprawić problemy z dostarczaniem poczty e-mail, które związane są z brakiem lub błędną konfiguracją rekordu PTR (revDNS).
- Zapoznaj się z wyświetlonym komunikatem i zastosuj się do zaleceń, aby ustawić poprawną konfigurację rekordu PTR dla wybranej domeny. W komunikacie znajdziesz informacje z poziomu jakiego adresu IP wysyłane są wiadomości e-mail w ramach Twojej domeny oraz otrzymasz wskazanie jaka powinna być wartość PTR dla tego adresu IP. Jest to nazwa hosta, którą serwer pocztowy wysyła za pomocą polecenia „HELO” przez protokół SMTP w celu dostarczenia poczty wychodzącej z Twojej domeny.