Blokada skrzynki e-mail na serwerze w cPanel

W poniższym artykule dowiesz się jak zablokować i odblokować zawieszoną skrzynkę e-mail na hostingu za pośrednictwem cPanel. Blokada skrzynki e-mail może zostać nałożona przez klienta lub administratora Domenomania.pl (w celu zabezpieczenia usług pocztowych).

Kiedy konto pocztowe może zostać zablokowane?

Skrzynka e-mail może zostać zawieszona przez klienta, który posiada dostęp do cPanel lub przez administratora Domenomania.pl. Najczęstszą przyczyną blokady konta pocztowego przez administratora Domenomania.pl jest stwierdzenie nadużyć na wskazanej skrzynce e-mail (np. niekontrolowana wysyłka spamu).

Po nałożeniu blokady skrzynki e-mail przez administratora Domenomania.pl, otrzymasz powiadomienie e-mail, w którym będą zawarte informacje o administracyjnym zawieszeniu konta pocztowego. W przesłanej wiadomości e-mail znajdziesz wskazówki co zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji w przyszłości oraz jak samodzielnie zdjąć nałożoną blokadę.

Skrzynki e-mail najczęściej są blokowane przez administratorów Domenomania.pl, gdy usługi klientów padną ofiarą nieautoryzowanego dostępu. Przyczyną nałożenia takiej blokady może być wysyłka spamu z poziomu konta pocztowego. W takim przypadku może to oznaczać, że osoby niepowołane poznały hasło dostępu do skrzynki e-mail – przez co możliwe było rozpoczęcie wysyłki spamu.

Administratorzy Domenomania.pl podejmują decyzje o zawieszeniu działania skrzynek e-mail na podstawie analizy logów SMTP (poczty wychodzącej) lub po otrzymaniu zgłoszeń od innych użytkowników. Blokada skrzynek e-mail realizowana jest w celu wstrzymania stwierdzonych nadużyć, np. wysyłki spamu.

Co zrobić po nałożonej blokadzie na konto pocztowe?

Jeśli blokada konta e-mail została nałożona przez administratora Domenomania.pl, to w pierwszej kolejności sprawdź swoją kontaktową skrzynkę e-mail i odbierz powiadomienie, gdzie zostały wskazane przyczyny blokady oraz wskazówki co zrobić, aby uniknąć tej sytuacji w przyszłości.

Najczęstszą przyczyną administracyjnej blokady konta pocztowego jest wysyłka spamu. W takim wypadku może to oznaczać, że ktoś uzyskał dostęp do skrzynki, np. przez zbyt proste hasło dostępu, które mogło zostać złamane lub wykradzione przez złośliwe oprogramowanie na komputerze (łączącym się z daną skrzynką e-mail).

Złamanie lub wykradzenie Twojego hasła dostępu będzie trudniejsze, jeśli będziesz stosować się poniższych dobrych praktyk bezpieczeństwa hasła:

  • nie zapisuj hasła na kartkach lub w plikach tekstowych, a zwłaszcza nie zapisuj go na czymś, co możesz gdzieś przez nieuwagę zostawić, ani nie umieszczaj go w niezaszyfrowanym pliku! Zapisuj hasła w programach, które dodatkowo zaszyfrują Twoje hasło.
  • w przypadku korzystania z systemów nadzorowanych przez różne firmy lub instytucje używaj niepowiązanych ze sobą haseł.
  • nie podawaj nikomu hasła, a w szczególności osobom przedstawiającym się jako pracownicy działu pomocy technicznej lub usługodawcy, o ile nie masz absolutnej pewności, że są tymi, za których się podają.
  • nie pozwalaj nikomu patrzeć, jak wprowadzasz hasło. Nie wprowadzaj hasła na komputerze, do którego nie masz zaufania.
  • nie używaj wyrazów występujących w słownikach, imion, nazwisk ani żadnych danych osobowych (np. daty swoich urodzin czy numeru telefonu).
  • unikaj prostych wzorców. Zamiast tego stosuj WIELKIE i małe litery, cyfry oraz symbole (tzw. znaki specjalne). Pamiętaj, aby Twoje hasło miało długość co najmniej ośmiu znaków.
  • używaj ustalonego hasła przez ograniczony czas i zmieniaj je okresowo.
  • wybierając nowe hasło, upewnij się, że nie jest ono związane z Twoimi poprzednimi hasłami.

Warto również sprawdzić czy dostępne są aktualizacje systemu operacyjnego. Zalecamy włączenie aktualizacji automatycznych.

Jak zablokować skrzynkę e-mail na serwerze w cPanel?

Po zalogowaniu do cPanel możesz również samodzielnie wykonać operację zawieszenia skrzynki e-mail. Po zablokowaniu skrzynki e-mail niemożliwe będzie połączenie z wybranym kontem pocztowym oraz wysłanie za jej pośrednictwem wiadomości e-mail – nawet, jeśli będziesz znał aktualne hasło dostępu.

  1. Zaloguj się do panelu cPanel.
  2. Przejdź do sekcji: E-mail, a następnie wybierz opcję: Konta e-mail.Aby zablokować skrzynki e-mail w cPanelu, kliknij opcję: Konta e-mail.
  3. Kliknij przycisk: Zarządzaj przy wybranym koncie pocztowym. Na liście zablokowana skrzynka e-mail będzie posiadała status: Ograniczone.
    Kliknij przycisk: Zarządzaj przy skrzynce e-mail, którą chcesz zablokować na serwerze.
  4. Znajdź sekcję: Ograniczenia i zaznacz pola: Zawieś przy opcjach:
    • Odbieranie wiadomości – włączenie opcji: Zawieś spowoduje blokadę odbierania wiadomości e-mail, ale nie blokuje możliwości ich wysyłania. Jeśli odbieranie wiadomości zostanie zawieszone, to każdy nadawca wiadomości, próbujący przesłać wiadomość na taką skrzynkę e-mail, otrzyma wiadomość zwrotną z informacją, że adresat wiadomości nie mógł odebrać jego przesyłki.
    • Wysyłanie wiadomości – włączenie opcji: Zawieś spowoduje blokadę wysyłania wiadomości e-mail, ale nie blokuje możliwości logowania do konta pocztowego i odbierania przesyłek e-mail. Jeśli wybierzesz opcję: Wstrzymaj, to wysyłka wiadomości e-mail nie zostanie zablokowana lecz wstrzymana. Po odblokowaniu skrzynki e-mail, wstrzymane wiadomości e-mail zostaną wysłane.
    • Logowanie – włączenie opcji: Zawieś powoduje blokadę możliwości logowania się do konta e-mail oraz wysyłania przesyłek e-mail.

    W sekcji: Ograniczenia zaznacz opcję: Zawieść przy wybranych opcjach, aby zablokować wybraną skrzynkę.

  5. Kliknij przycisk: Aktualizuj ustawienia konta e-mail, aby zapisać wprowadzone zmiany i odblokować wybraną skrzynkę e-mail.
    Kliknij przycisk: Aktualizuj ustawienia konta e-mail, aby zablokować wybraną skrzynkę e-mail przez cPanel

Ktoś wysłał wiadomość na zablokowaną skrzynkę

Jeśli odbieranie wiadomości zostanie zawieszone, to każdy nadawca wiadomości, próbujący przesłać wiadomość na takie konto, otrzyma wiadomość zwrotną z informacją, że adresat wiadomości nie mógł odebrać przesyłki.

Przykład komunikatu zwrotnego po wysłaniu wiadomości na zablokowane konto pocztowe:

550 Mail to kowalski@domena.pl has beed suspended

Jak odblokować skrzynkę na serwerze przez cPanel?

Przed wykonaniem zmiany hasła do skrzynki e-mail oraz jej odblokowaniem za pomocą cPanel, upewnij się, że zabezpieczyłeś się przed powtórzeniem sytuacji, która była powodem blokady (najczęściej jest to nieautoryzowany dostęp do konta pocztowego, którego przyczyną jest znajdujące się złośliwe oprogramowanie na komputerze).

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie