Poczta e-mail to w dzisiejszych czasach usługa, z której korzysta większość osób. Ważne zatem jest, aby korzystać z usług poczty e-mail opartej o profesjonalne usługi hostingowe, które zapewnią sprawne i bezproblemowe działanie poczty oraz jej dostarczanie. Zdarza się, że wiadomości e-mail docierają z opóźnieniem. Zobaczmy dlaczego tak się dzieje i jaki może być tego powód.
Przyczyny opóźnień w dostarczaniu poczty e-mail
Występowanie opóźnień związanych z dostarczaniem wiadomości e-mail może mieć różne przyczyny. Dla przykładu może być związane z rozmiarem wiadomości i jej załączników, a także z dużym obciążeniem serwera czy zabezpieczeniami przed SPAMem. Jednak istnieją również inne powody opóźnień w dostarczeniu wiadomości.
Przekierowanie poczty
Powodem, przez który wiadomości e-mail mogą docierać do nas z opóźnieniem może być przekierowanie poczty. Kiedy mamy mamy na przykład adres pocztowy nazwa@mojadomena.pl i przekierowujemy go na adres prywatny utrzymywany w innej domenie i na innym serwerze to może wydłużyć się czas oczekiwania na wiadomość. Problem pojawia się głównie, kiedy generujemy dużą liczbę wiadomości i wszystkie są przekierowywane na inny serwer. Może on bowiem uznać to jako wysyłkę SPAMu. W takim wypadku otrzymywanie przekierowanych wiadomości jest blokowane. Co jakiś czas serwer będzie próbował dostarczyć wiadomość, dlatego może ona docierać z opóźnieniem. W przypadku, kiedy przekierowywane są pojedyncze wiadomości również mogą pojawić się opóźnienia. Taki problem może pojawić się na serwerach współdzielonych, gdzie na jednym serwerze mamy wielu Klientów i mogli oni dodać przekierowania poczty do tego samego dostawcy. Dlatego ważne jest, aby wybrać dostawcę hostingu i poczty, który gwarantuje wysoką jakość swoich usług.
Obciążony serwer
Wielu dostawców hostingu nieodpowiednio dobiera ilość klientów na danym serwerze. w ten sposób zbyt duża ilość kont hostingowym na pojedynczym serwerze może spowodować obciążenie serwera, które ostatecznie wpływa na czas dostarczania wiadomości e-mail. Im wyższe obciążenie serwera, w tym serwera pocztowego, to wówczas korespondencja jest dłużej odbierana przez odbiorcę co wydłuża czas dostarczania poczty.
Wolne dyski twarde
Podobnie jak w przypadku obciążonego serwera także rodzaj dysków twardych zastosowanych do otrzymywania poczty wpływa na komfort korzystania z poczty elektronicznej. Zadbaj o to, aby dostawca poczty e-mail korzystał ze sprawdzonych rozwiązań, które gwarantują szybką i nienaganną pracę poczty e-mail.
Greylist
Szare listy (ang. Greylist) stanowią obronę przed spamerami. Ten mechanizm antyspamowy może być jednak także odpowiedzialny za opóźnienia związane z doręczeniem poczty. Kiedy zabezpieczenie Greylist jest aktywne, serwer pocztowy przyjmuje przychodząca wiadomość od nieznanego nadawcy dopiero po drugiej lub kolejnej próbie dostarczenia wiadomości na serwer. Wiadomość jest przyjmowana po kolejnej próbie wysyłki ze względu na to, że wirusy i spamerzy nigdy nie ponawiają próby wysyłki, w szczególności z tego samego adresu IP. Czas w jakim wiadomość zostanie do nas dostarczona zależny jest od tego w jakim czasie serwer nadawcy ponowi próbę wysłania wiadomości. Wiadomość musi jednak zostać wysłana z tego samego adresu IP.
Co to greylisting?
Termin szara lista (ang. greylist) wynika z faktu, że jej tryb działania jest pomiędzy białą, a czarną listą. Nadawcy, którzy znajdują się na białej liście serwera pocztowego są automatycznie akceptowani i ich wiadomości do nas zawsze docierają. Jeśli zatem często korespondujesz z określonymi osobami to warto zadbać o to, aby taki adres e-mail dodać do białej listy na swoim hostingu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku czarnej listy. Dobrze działająca usługa poczty e-mail powinna swoje działanie opierać o listy RBL oraz dodatkowo dawać możliwość zarządzania czarną listą, czyli miejscem do którego mozemy wpisać adresy e-mail, z których nie chcemy otrzymywać wiadomości i mają być one automatycznie odrzucane.
Szara lista jest pośrednią pomiędzy czarną, a białą listą. Mechanizm jej działania polega na tym, że na początku odrzuca nadawcę przez co dana wiadomość nie dociera od razu do adresata. Jest to metoda ochrony użytkowników poczty e-mail przed niechcianymi wiadomościami. Każda wiadomość e-mail wysłana przez nierozpoznanego nadawcę jest odrzucana za pierwszym razem. Dopiero przy kolejnej próbie jej dostarczanie serwer weryfikuje ją ponownie i jeśli wiadomość jest wiarygodna to zostaje dostarczana do adresata. Aby wiadomość została wysłana ponownie musi upłynąć odpowiedni czas i wówczas serwer pocztowy ponawia próbę dostarczenia tej samej wiadomości. Gdy nadawca zostanie pozytywnie zautoryzowany przez serwer odbiorcy, to jego wiadomości mogą z tego adresu mogą bez przeszkód docierać do docelowego odbiorcy.