Błąd 302 – co to jest i jak naprawić?

słowa kluczowe:

W artykule zostało wytłumaczone co to jest błąd 302 i jak poradzić sobie z jego naprawą. Jest to komunikat błędu, który możemy napotkać odwiedzając różne strony internetowe. Zobaczmy co go powoduje i jak go naprawić? Celem artykułu jest wyjaśnienie Państwu czym są w ogóle kody HTTP 302 i jakie kroki należy podjąć w sytuacji kiedy taki kod nam się wyświetli na stronie.

Co to kod HTTP 302?

Kody HTTP 302, są to kody, które pozwalają przenieść użytkowników chwilowo na inne adresy URL. W przypadku kiedy witryna źle przekieruje to wówczas pojawia się błąd 302.

Kiedy klikasz na jakiś link lub chcesz przejść do konkretnego adresu URL, przeglądarka internetowa odpytuje odpowiedni serwer. W odpowiedzi zwrotnej otrzymuje od tego samego serwera internetowego odpowiedź zawierającą określony nagłówek HTTP. Status HTTP zawarty jest wewnątrz nagłówka. Zazwyczaj sam kod zawarty w nagłówku nie jest widoczny podczas przeglądania stron WWW. Pojawia się on dopiero wtedy gdy wystąpi kod 302 lub jeśli posiadasz w swojej przeglądarce internetowej zainstalowane rozszerzenie, które pozwala na sprawdzanie kodów HTTP.

Statusy HTTP typu 3xx (np. 301, 302 itp.), są to kody zwane “kodami przekierowań”. Różnica między przekierowaniem 301, a 302 jest taka, że kod 301 służy do stałych przekierowań, a 302 do tymczasowych. Kod 301 przekazuje również “link juice”, natomiast kod 302 już nie, co mocno oddziałuje na optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek SEO.

Serwer, w informacji zwrotnej, wysyła określony zasób jak na przykład strona internetowa, na którą chcemy się dostać wraz z kodem stanu HTTP, który znajduje się w nagłówku. Jest to swego rodzaju „notatka” wysyłana do przeglądarki.

Na czym polegają przekierowania 302?

W sytuacji kiedy chcemy dostać się na wybraną stronę, ale jest ona w tym czasie niedostępna, serwer wyśle przeglądarce odpowiedni nagłówek, zawierający nowy adres URL. Jeśli wszystko jest dobrze skonfigurowane to na jego podstawie zostaniemy przekierowani na docelowy adres URL. Przykładem może być sytuacja kiedy chcemy się dostać np. na stronę modową, ale ta wybrana jest akurat nie dostępna. Wówczas w  odpowiedzi serwer wyśle do przeglądarki kod błędu 302 jak i nagłówek i przeglądarka przekieruje nas na stronę najbliżej odpowiadającą tej żądanej. Wszystko się dzieje bez naszego udziału, i przy prawidłowej konfiguracji użytkownik nie powinien nic widzieć.

Jakie są przyczyny występowania błędu 302?

Błąd 302 może objawiać się w wyniku wielu przyczyn. Zazwyczaj jest to spowodowane błędną konfiguracją, która może być spowodowana przez takie elementy jak:

  • konflikt wtyczek (np. w witrynie WordPress)
  • zła konfiguracja pliku .htaccess
  • błąd “przekierowania pętli” czyli ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
  • przekierowanie do niewłaściwego zasobu
  • przeglądarka przekierowuje cię na inną stronę niż zamierzona

Jak naprawić błąd 302?

Kiedy występuje błąd 302 możemy wykonać kilka czynności, które pozwolą nam na jego naprawę.

Pamiętaj o stworzeniu pełnej kopii zapasowej swojej witryny przed rozpoczęciem naprawy błędu 302. Dzięki temu, jeśli coś pójdzie nie tak, będziesz mógł zacząć od nowa.

Sprawdź prawidłowość przekierowań

Tymczasowe przekierowanie odbiorcy na inną stroną przeważnie nie jest błędem, który nie wymaga twojej reakcji. Błąd pojawia się dopiero wtedy kiedy strona odpowie kodem 302 lub spowoduje pętle przekierowania. W tej sytuacji należy sprawdzić, który adres URL wygenerował kod 302 i sprawdzić czy przekierowanie było prawidłowe. Żeby to sprawdzić należy przejść do strony, która działa nieprawidłowo i generuje błąd 302.

W sytuacji, w której strona tymczasowo niedostępna przeniesie cię do odpowiedniego zasobu, oznacza że wszystko z konfiguracją jest w porządku. Lecz w sytuacji kiedy zostaniesz przekierowany do nieodpowiedniego zasobu, lub pojawi ci się błąd ERR_TOO_MANY_REDIRECTS, to należy poprawić konfigurację przekierować w taki sposób, aby nie generowały błędu 302.

Sprawdź poprawność wtyczek

Wtyczki są najczęstszą przyczyną pojawiania się błędu 302 lub pętli przekierowania. Dla stron opartych o system WordPress istnieje wiele wtyczek, w których mozesz skonfigurować zasady przekierowań. Jeśli wtyczki zostały źle skonfigurowane, lub dokonujesz konfiguracji przekierowań np. we dwóch wtyczkach, to może to spowodować konflikt wtyczek i wystąpienie błędu 302. W takiej sytuacji należy sprawdzić wszystkie zainstalowane narzędzia i konfigurację reguł przekierowań.

Jeśli korzystasz z wtyczki 301 Redirects dla WordPress to przejdź do Ustawienia > Przekierowania 301. Powinna pojawić się lista skonfigurowanych reguł przekierowań, która będzie sekcji „Redirect Rules”. Posprawdzaj wszystkie przekierowania 302 z listy, aby upewnić się że wszystko działa prawidłowo. Sprawdź również czy nie ustawiłeś czegoś co by mogło spowodować pętle przekierowań. Taka pętla występuje najczęściej wtedy, gdy strona, która jest chwilowo niedostępna będzie przekierowywać na stronę B, a za to strona B będzie przekierowywać na stronę chwilowo niedostępna, z której miało iść przekierowanie ze strony B. Wówczas pojawi się błąd pętli przekierowań.

W przypadku posiadania wielu wtyczek do przekierowań, spróbuj dezaktywować każdą pojedynczo w swojej witrynie WordPress. Następnie sprawdź czy po dezaktywacji którejś wtyczki problem zniknął. Jeśli problem nagle zniknie, oznacza to, że wtyczka powodowała problem i albo w tym wypadku należy spróbować rozwiązać problem z tą wtyczką lub ją usunąć.

Sprawdź ustawienia adresu URL WordPress

Jeśli porady z dwóch poprzednich kroków nic nie dały to może to być problem z ustawieniami adresu URL WordPress. Aby to sprawdzić wykonaj nastepujace czynności.

  1. Zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress, który dostępny jest pod adresem Twojej obecnej domeny (np.: http://mojadomena.pl/wp-admin/).
  2. Po lewej stronie ekranu znajdź i kliknij: Ustawienia -> Ogólne.
  3. W sekcji: Ustawienia ogólne znajdź pola: Adres WordPressa (URL) oraz Adres witryny (URL) i wpisz w nich adres nowej domeny. Jeśli posiadasz i korzystasz z certyfikatu SSL wpisz koniecznie adres domeny z przedrostkiem: https://WordPress - panel administracyjny wp-admin - Ustawienia ogólne - Adres WordPressa i Adres witryny

Adresy URL w obu przypadkach powinny być takie same. W przypadku braku zgodność należy zaktualizować ustawienia i sprawdzić URL strony, która powodowała błąd 302, w celu sprawdzenia czy błąd został wyeliminowany.

Sprawdź konfigurację serwera

Nieprawidłowo skonfigurowany serwer może wywoływać błąd 302. Dlatego powinno się sprawdzić konfigurację serwera lub zwrócić się z taką prośbą do dostawcy usługi hsotingowej. W przypadku kiedy Twój host korzysta z serwera Apache, możesz to zrobić, sprawdzając plik .htaccess.

  1. Uruchom menadżer plików w cPanelu.
  2. Przejdź do katalogu, w którym znajduje się plik .htaccess, który chcesz zmodyfikować.
    W menadżerze plików w cPanelu przejdź do katalogu, w którym chcesz zmodyfikować plik htaccess.
  3. Aby włączyć wyświetlanie ukrytych plików w menadżerze plików, kliknij przycisk: Ustawienia w prawym górnym rogu ekranu i włącz opcję: Pokaż ukryte pliki (dotfiles).
  4. Po przejściu do wybranego katalogu, zaznacz plik .htaccess i kliknij przycisk: Edytuj w górnej części ekranu. Zaznacz plik .htaccess i kliknij przycisk: Edytuj w górnej części ekranu.
  5. Potwierdź chęć edycji klikając przycisk: Edit
    Jak edytować plik .htaccess w cPanel?
  6. Odszukaj fragment odpowiedzialny za przekierowania. Posiada on w sobie wyraz „RewriteXXX”, np. RewriteRule
    .htaccess - jak wyglądają skonfigurowane przekierowania

Powyższy wpis nie posiada w sobie wbudowanego przekierowania typu 302 na inny adres URL. Jak zatem wygląda taki zapis? Powinien wyglądać następująco:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^twojadres.pl$
RewriteRule ^(.*)$ http://www.tymczasowy-twojadres.pl/$1 [R=302]

RewiteCond opisuje URL, adres URL, który chcesz przekierować od, a dyrektywa RewriteRule, opisuje adres URL, który chcesz przekierować do. Na końcu znajduje się Flaga „[R=302]”, która informuje o tym, że twoja przeglądarka jest tymczasowo przekierowana.

Zawsze pamiętaj o zapisywaniu dodatkowej kopii pliku .htaccess, na wypadek niepowodzenia.

Skontaktuj się z dostawcą usług hostingowych

W przypadku, gdy w żadnym z wyżej wymienionych kroków, nie udało Ci się rozwiązać swojego problemu, powinieneś skontaktować się ze swoim dostawcą usług hostingowych. Wygląda na to, że problem jest poważniejszy potrzebujesz wsparcia ekspertów. Napisz do nas na adres bok@domenomania.pl i z chęcią Ci pomożemy.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie

Jak stworzyć konto Gmail?

Poczta Gmail to jedna z najpopularniejszych platform oferująca usługę poczty e-mail oraz wiele innych narzędzi dostępnych w chmurze. Jest to...

Jak pobrać bazę danych w DirectAdmin?

DirectAdmin to panel administracyjny, który pozwala na intuicyjne wykonywanie wielu czynności i zarządzanie swoimi usługami hostingowymi. Takze...

Jak zalogować się do bazy danych w DirectAdmin?

DirectAdmin to panel administracyjny, który powszechnie stosowany jest przez firmy hostingowe. Daje on możliwość zarządzania poszczególnymi...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl