Działanie CMS WordPress zależne jest od konfiguracji usługi hostingowej. Jeśli system CMS dodatkowo ma wysyłać pocztę e-mail (reset hasła, formularz kontaktowy) jest także uzależniony od konfiguracji hostingu, konfiguracji użytych wtyczek oraz mechanizmów niezależnych, jak np. działanie zabezpieczeń antyspamowych poczty e-mail odbiorcy.
Dlaczego WordPress nie wysyła wiadomości e-mail
System CMS WordPress to oprogramowanie do zarządzania stroną internetową. Działa w oparciu o konfigurację usługi hostingowej jak również posiada własne mechanizmy do obsługi poczty e-mail.
Najczęstsze przyczyny problemów z wysyłką poczty e-mail przy WordPress:
- wiadomości e-mail są wysyłane poprawnie, ale trafiają do folderu spam skrzynki odbiorczej,
- serwer, na którym znajduje się strona internetowa nie jest skonfigurowany poprawnie,
- wtyczka formularza kontaktowego nie jest skonfigurowana poprawnie.
Znaczenie folderu SPAM w obsłudze wiadomości WordPress
Jeśli CMS WordPress wysyła wiadomości e-mail, co oznacza jego poprawną konfigurację, to jednak poczta może nie pojawiać się na koncie odbiorcy. Najczęściej takie sytuacje oznaczają, że nasza wiadomość trafiła do folderu SPAM. Wynika to najczęściej z zabezpieczeń antyspamowych skrzynki e-mail odbiorcy.
Folder SPAM często traktowany jest przez użytkowników równie poważnie jak skrzynka odbiorcza. Mechanizmy antyspamowe cały czas zmieniają się dostosowując do potrzeb użytkowników. Warto uczulić użytkowników Twojej strony internetowej, że sprawdzanie folderu SPAM staje się obowiązkowe. Możesz samodzielnie wpływać na działanie tego zabezpieczenia korzystając, np. z białej listy nadawców.
Konfiguracja hostingu w obsłudze poczty e-mail
Jedną z popularnych przyczyn problemów z dostarczaniem poczty jest także konfiguracja hostingu, na którym znajduje się poczta. Dotyczy to działania funkcji PHP mail która domyślnie stanowi popularną alternatywę dla protokołu SMTP. Jeśli chcesz skorzystać z metody konfiguracji SMTP, to utwórz skrzynkę e-mail na swoim hostingu, która będzie używana do wysyłki wiadomości e-mail.
Konfiguracja formularza kontaktowego dla wiadomości WordPress
Wtyczki formularzy kontaktowych zwykle korzystają z protokołu SMTP, a więc pozwalają na pełną konfigurację dedykowanej do obsługi poczty skrzynki e-mail. Do poprawnej konfiguracji zalecamy używanie istniejącej skrzynki poczty e-mail, np. utworzonej na hostingu Domenomania.pl.
Konfiguracja formularza kontaktowego Contact Form
Contact Form 7 to popularna wtyczka do obsługi formularzy WordPress. Jeśli Twój serwer wysyła pocztę e-mail poprawnie i nie wychodzi ona z formularza, nie ma jej w folderze spam, zmień adres nadawcy.
- W panelu administracyjnym WordPress przejdź do sekcji: Formularze > Formularze.
- Dodaj nowy lub edytuj już istniejący formularz kontaktowy.
- Przejdź do karty: Email.
- Sprawdź ustawienia pola: To (Odbiorca) oraz From (Nadawca) i zmodyfikuj ich wartości w miarę potrzeby.
- Zapisz zmiany.
Jeśli mimo konfiguracji masz problem z wysłaniem wiadomości, sprawdź działanie PHP Mail na swoim hostingu Domenomania.pl lub utwórz na hostingu skrzynkę e-mail podaną w konfiguracji formularza kontaktowego.