WordPress to najpopularniejszy na świecie system CMS, czyli system zarządzania treścią. Swoją popularność zyskał za sprawą, m.in. prostej obsługi, gotowości do edycji zaraz po instalacji, nieograniczonej liczbie szablonów i wtyczek rozszerzeń oraz strukturze przyjaznej SEO, tj. pozycjonowaniu.
Co to jest WordPress?
CMS WordPress to popularny system CMS, który możesz zainstalować na Hostingu WordPress w dowolnym momencie, a następnie przejść do edycji witryny, która od razu jest online i może być udostępniona użytkownikom. Ten CMS stał się najpopularniejszym systemem zarządzania treścią m.in. za sprawą prostej obsługi, możliwości rozbudowy panelu jak i interfejsu użytkownika o dziesiątki tysięcy nowych funkcji i integracji, ale przede wszystkim dlatego, że został stworzony do pozycjonowania i jest bardzo przyjazny wyszukiwarkom internetowym.
Samo pozycjonowanie witryny WordPress rozpoczyna się od wyboru właściwego systemu CMS. Oczywiście w tym przypadku, mowa o WordPress, który spełnia nadwyraz kryteria systemu stworzonego do łatwego zarządzania treścią oraz systemu przyjaznego dla wyszukiwarek internetowych. Jednak o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania zadecydują także inne czynniki, na które możesz mieć samodzielny wpływ i będą one miały kluczowe znaczenie w SEO, ponieważ konkurencja również korzysta z WordPress i także oczekuje wysokiej pozycji w Google.
Pozycjonowanie WordPress
Pozycjonowanie WordPress to szereg czynności i procesów, które wykonujesz na rzecz witryny internetowej oraz jej kontaktu z wyszukiwarkami internetowymi, które docelowo mają doprowadzić do pozyskania jak największego ruchu organicznego (bezpłatnego), a przez co możemy rozumieć, uzyskać jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych. Duży ruch z wyszukiwarek to oczywiście szansa na wiele konwersji, a co za tym idzie możliwość rozwoju firmy, łatwej sprzedaży produktów i wysokich zysków.
Jeśli Twoja witryna WordPress ma się znaleźć jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, powinieneś zadbać o kilka kluczowych czynności, jakie powinieneś wykonać na jej rzecz. Dotyczy to konfiguracji CMS WordPress, optymalizacji zawartości, np. mediów, ale również optymalizacji treści pod względem czytelności.
6 kroków do zwiększenia SEO WordPress
W Internecie znajdziesz wiele poradników jak wpływać na pozycjonowanie witryny WordPress, odnosić sukcesy w SEO i uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli dopiero zaczynasz pracę z SEO WordPress lub szukasz prostych, szybkich i efektywnych zmian, które możesz wdrożyć już teraz, sprawdź poniższe dobre praktyki, które Ci w tym pomogą:
- Hosting WordPress: jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś lub posiadasz inną usługę hostingu internetowego, koniecznie zarejestruj lub zmień ją na hosting dedykowany obsłudze CMS WordPress. Zarejestruj usługę Hosting WordPress z obsługą LiteSpeed, szybkich dysków NVMe z certyfikatem SSL i zwiększonymi parametrami wydajności. Taki hosting stanowi fundament dla witryn WordPress, dzięki którym działają szybko i stabilnie, a przy zwiększonym ruchu z wyników wyszukiwania, wciąż będzie wydajny i nie rozczaruje Twoich użytkowników wolnym wczytywaniem danych lub niespodziewanymi przerwami w widoczności serwisu w sieci Internet,
- Podstawowa konfiguracja WordPress: po zainstalowaniu i pierwszym uruchomieniu witryny WordPress, warto od razu zadbać o jej prawidłową konfigurację, pamiętając o tak fundamentalnych ustawieniach jak tytuł i opis witryny oraz ustawienie przyjaznych linków (najlepiej składających się z nazwy domeny oraz nazwy tematu strony lub wpisu). Taka konfiguracja pozwoli łatwo identyfikować wyszukiwarkom zawartość witryny oraz zwracać ją w wynikach wyszukiwania,
- Korzystaj z wtyczki SEO, np. Yoast SEO: popularne wtyczki SEO, np. doceniona przez użytkowników wtyczka YoastSEO, to świetne rozwiązanie, aby zapanować od początku nad treściami dodawanymi w CMS WordPress. Możesz szybko optymalizować treść kontrolując, np. rozkład nagłówków, linkowanie wewnętrzne, atrybuty obrazków i linków, a także optymalizować treści pod kątem SEO, tj. wprowadzić frazę kluczową, sprawdzić nasycenie treści frazą kluczową i jej synonimami. Wtyczka Yoast SEO pozwala szybko utworzyć i skonfigurować mapę witryny XML, która umożliwi wyszukiwarkom szybkie i pełne indeksowanie właściwych adresów URL i struktury strony,
- Dodaj mapę witryny WordPress: mapa witryny XML jest plikiem przedstawiającym strukturę Twojej witryny, wszystkie zawarte w niej adresy URL, które wyszukiwarki powinny odczytać. Mapa witryny nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, ale jeśli wyszukiwarka zindeksuje właściwe adresy URL, zapewnisz lepszą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, wskazując użytkownikom treści, strony i wpisy, które faktycznie powinny być dla nich widoczne i stanowić źródło odpowiedzi na zadane pytanie. Mapę witryny WordPress możesz utworzyć za pomocą Yoast SEO lub skorzystać z domyślnej mapy WordPress, jednak ta ostatnia nie podlega konfiguracji,
- Linkowanie wewnętrzne: pomiędzy wpisami i stronami WordPress powinna istnieć relacja, która będzie tworzyła strukturę całej witryny. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu możesz pozwolić użytkownikom na szybkie przemieszczanie się między treściami, ale linkowanie wewnętrzne to także informacja dla wyszukiwarek, które treści mogą stanowić nadrzędną pozycję w całej strukturze witryny, a przez co być kluczowe dla pozycjonowania. Linkowanie wewnętrzne wprowadza także dodatkowe atrybuty (np. title), które możesz używać w procesie pozycjonowania i dodawać dzięki nim kolejne słowa kluczowe, które będą indeksowane przez wyszukiwarki,
- Korzystaj z narzędzi analitycznych: zainstaluj Site Kit od Google lub inne wtyczki do integracji witryny WordPress z bezpłatnymi narzędziami analitycznymi, np. Google Search Console i Google Analytics. Sama integracja nie od razu wpłynie na pozycjonowanie WordPress, ale dostarczy Ci informacji o tym co robią użytkownicy, jakich informacji szukają, w jaki sposób docierają do Twoich stron, a co za tym idzie, co jeszcze możesz zmienić lub jakie treści wprowadzić czy poprawić, aby spełniały kryteria wyszukiwania w Google. Te narzędzia dostarczają nieograniczonej liczby danych, które od samego początku będą mogły wyznaczać kierunek rozwoju witryny internetowej i planowania publikowanych treści.