Co to netykieta?

Promocja na hosting WordPres za 1 zł na 6 miesięcy

Netykieta są to normy komunikacji które są przyjęte wśród wielu kontaktujących w sieci Internet ludzi. Stworzona została w celu bezpiecznego i wygodnego komunikowania się użytkowników między sobą.

Zasady netykiety dotyczą cyberprzestrzeni m.in. wiadomości e-mail, wymiany doświadczeń, opinii na forach, na różnych czatach i portalach społecznościowych.

Podstawowy podział reguł w netykiecie

Zasady netykiety w komunikacji między użytkownikami można podzielić na trzy grupy:

  • techniczne – to przestrzeganie określonej długości wierszy, zdań, ilości znaków w listach. Niektóre skróty są dopuszczalne wielkimi literami itp.
  • administracyjne – należy stosować się do ogólnie przyjętych nazw tematów, sposobu cytowania, a także poziomu dopuszczalności reklam.
  • emocjonalne – dotyczą stosowania emotikonek, sposobu tzw. pisania na Ty, itp.

Według sieciowej netykiety nie warto korzystać w Internecie ze slangów wyrażeń używanych w normalnym życiu człowieka. Dodatkowo warto sprawdzić przed wysłaniem wiadomość pod względem błędów gramatycznych, leksykalnych, ortograficznych.

Zasady netykiety w komunikacji elektronicznej

Powinniśmy codziennie sprawdzać pocztę e–mail, zwłaszcza gdy podałeś swój adres znajomym lub kontrahentom. Jeżeli odbierasz pocztę, np. raz na miesiąc, to poinformuj o tym fakcie osobę, której przekazujesz adres e-mail.

  • nie przesyłaj plików o większych rozmiarze. Załączniki powinieneś spakować przed wysłaniem (np. programem do kompresji). Po kompresji, plik będzie miał mniejszy rozmiar,
  • unikaj rozsyłania tzw. „łańcuszków szczęścia”,
  • często skanuj swój komputer programem antywirusowym, aby uniknąć przesłania wirusów innym użytkownikom,
  • należy pamiętać, aby nadać wysyłanej wiadomości tytuł, który przybliży odbiorcy jej zawartość,
  • nie nadużywaj podczas pisania wielkich liter, ponieważ mogą zostać one odebrane w sieci jako krzyk,
  • nigdy nie rozsyłaj spamu, czyli niechcianej poczty e-mail,
  • jeżeli umieszczasz stopkę w wiadomościach e-mail, to postaraj się, aby nie była zbyt długa,
  • podczas wysyłki wiadomości e-mail do grupy poza firmą lub do znajomych, korzystaj z pola BCC czyli UDW, ponieważ nie każdy chce, żeby ich adres był poznany przez innych Twoich adresatów,
  • jeśli tworzysz wiadomości w formacie  HTML, to staraj się unikać zbędnych dodatków, takich jak: inna czcionka w każdej nowej linii, tysiące kolorów i dziesiątki rysunków. Gdy używasz polskich znaków diakrytycznych (np. „ą” z ogonkiem), to stosuj zawsze kodowanie UTF-8 lub ISO 8859-2. Gdy nie zastosujesz odpowiedniego kodowania, odbiorca w e-mailu zamiast polskich znaków zobaczy enigmatycznie wyglądające „krzaczki”,
  • najlepiej widziane jest przytaczanie / cytowanie tylko tych części listu adresata, które są najważniejsze. Resztę powinniśmy usuwać z naszych cytatów. Podobnie należy usuwać z cytatów reklamy, które mogły być automatycznie dodane do wiadomości, na którą chcemy odpowiedzieć,
  • nie należy podawać w wiadomościach e-mail danych osobowych oraz innych poufnych danych, ponieważ oszuści często przechwytują wiadomości w celu pozyskania danych osobowych, haseł dostępu do kont bankowych.

Portale społecznościowe, fora dyskusyjne, czaty on-line

Na forach i czatach internetowych użytkownicy komunikują się mniej formalnie, ale i tu nie powinno stosować się obelg oraz innych nieprzyjemnych za drugiej strony zwrotów. Zalicza się do nich nie tylko obelgi danej osoby, z którą prowadzimy rozmowę, ale także jej krewnych. Nie powinno się nikogo dyskryminować ani drwić, ośmieszać czy po prostu w żaden sposób obrażać.

W regulaminach for oraz stron internetowych można znaleźć opisane zasady zachowania, np. zakaz nadmiernego cytowania. Podczas cytowania należy wybrać tę frazę, którą chcesz komentować, a nie cały tekst w całości.

Na portalach społecznościowych również obowiązuje netykieta, w której można znaleźć podobne reguły:

  1. zakaz używania cudzych zdjęć lub filmów bez zgody autora,
  2. zakaz ujawniania innym użytkownikom informacji pobranej z zamkniętego profilu,
  3. należy unikać dzielenia się treściami z innymi bez zgody ich autora,
  4. zabronione jest dodawanie znajomych w społeczności lub grupie, jeśli nie wyrazili na to zgody,
  5. należy przestrzegać zasad ortografii oraz interpunkcji,
  6. zakaz rejestracji pod fałszywymi danymi, umieszczanie nagich zdjęć (np. prowokacje lub zastraszanie).

Na forach dyskusyjnych nie zadawaj pytań, na które odpowiedź została wcześniej już udzielona. Przejrzyj co najmniej kilka stron, aby przekonać się czy pytanie Twoje nie było już zadane wcześniej.

Podczas udzielania się w dyskusjach na forach internetowych staraj udzielać się konkretnie i rzeczowo, żebyś został zrozumiany przez innych uczestników dyskusji. Nie używaj dużych obrazków oraz staraj się, aby Twoja wypowiedź nie była zbyt długa. Nadawaj tematom przemyślane tytuły, aby osoba która go poszukuje mogła szybko odnaleźć.

Komunikatory internetowe

Podczas korzystania z komunikatów internetowych staraj się nie wstawiać w wiadomościach całej galerii emotikon. Jak sama nazwa wskazuje emotikony mają za zadanie wyrażać emocje i uczucia, które chcemy wyrazić przez Internet.

Bez potrzeby nie pisz wielkimi literami, ponieważ oznaczają one „krzyk” i odbiorca może uznać, że na niego krzyczysz.

Postaraj się. aby twój status opisowy w komunikatorze przekazywał konkretną informację. Status opisowy stosuj wtedy, gdy masz coś ważnego do przekazania, np. kiedy będziesz dostępny itp.

Domenomania.pl to jedna z czołowych i największych firm w Polsce, która nieprzerwanie od roku 2004 dostarcza usługi związane z hostingiem, domenami internetowymi, pozycjonowaniem stron internetowych oraz kreacją stron WWW.

Dodatkowe uwagi do netykiety na blogach

Gdy piszemy bloga i opisujemy ludzi czy zdarzenia, to pamiętajmy o prywatności osób, których tekst będzie dotyczył. Zdecydowanie lepiej zapytać czy chcą oni stać się „osobami publicznymi”. W takich sytuacjach najlepiej używać tylko inicjałów lub tylko pierwszej litery imienia lub pseudonimu.

Przy tworzeniu bloga mamy większą swobodę graficzną i techniczną, niż przy przygotowywaniu drukowanych gazet. Jednak jako twórca unikaj zbyt dużej ilości ruchomych obrazków czy zbyt jaskrawych kolorów, które mogą szybko zmęczyć oczy i utrudnić skupienie na samej treści bloga.

Przebywanie w sieci Internet

Przebywając w Internecie wystrzegaj się tzw. trolli i trollingu. Jeśli nie chcesz być uznany za takiego stworka, staraj się nie prowokować, nie powodować kłótni oraz nie obrażać będą uczestnikiem jakiejkolwiek dyskusji w Internecie. Ty też nie daj się prowokować i nie odpowiadaj na niekulturalne słowne zaczepki i prowokacje.

Należy zawsze z wyczuciem publikować komentarze, respektując przy tym inne uczucia i poglądy. Wystrzegaj się tzw. floodingu, czyli zaśmiecania wieloma identycznymi wpisami, np. w komentarzach. Zdecydowanie unikaj również spamowania, czyli nie dodawaj linków do swoich stron w publikowanych komentarzach na innych stronach WWW.

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie
Promocja na hosting WordPres za 1 zł na 6 miesięcy