Nofollow to często używany atrybut dla linków w HTML, który informuje Google oraz inne wyszukiwarki, aby pomijały dodany do treści wpisu lub strony link i związane z nim wartości SEO.
Atrybut nofollow
Używanie atrybutów dla linków dodawanych w treści wpisów i stron WordPress może mieć kluczowe znaczenie dla pozycjonowania. Przykładem może być atrybut title, który pozwala dodać tytuł linku (np. zawierający frazę kluczową).
Jeśli w treści wpisów i stron WordPress podajesz linki do stron wewnętrznych, tworząc tzw. linkowanie wewnętrzne, to używanie atrybutów zwiększy wartość SEO, a dodatkowo ułatwi użytkownikom nawigacje po treściach publikowanych w witrynie. Jeśli jednak dodajesz linki do witryn zewnętrznych, np. linki sponsorowane lub inne odnośniki, to czasem warto wykluczyć je z indeksowania przez wyszukiwarkę Google.
Jak dodawać linki nofollow w WordPress?
Dodawanie linków z atrybutem nofollow jest proste i możesz to zrobić na etapie tworzenia takiego linku podczas edycji wpisu lub strony WordPress. W tej opcji atrybut dodawany jest dla każdego linku osobno.
- Zaloguj się do WordPress (wp-admin).
- Przejdź do sekcji: Wpisy lub Strony i edytuj istniejącą lub utwórz nową treść.
- Dodaj tekst do zawartości wpisu lub strony.
- Zaznacz fragment tekstu, który ma stać się odnośnikiem.
- Po zaznaczeniu fragmentu tekstu, skorzystaj z przycisku: Link (Ctrl+K).
- Wprowadź adres URL strony internetowej lub zacznij wpisywać tekst, aby wybrać wewnętrzny odnośnik.
- Naciśnij Enter, aby dodać odnośnik lub wybierz go z listy.
Domyślnie WordPress nie posiada opcji dodawania atrybutu nofollow – dlatego musisz dodać go ręcznie. W tym celu kliknij opcje bloku i edytuj HTML. Spójrz na poniższy obrazek i analogicznie dodaj do kodu HTML linka atrybut rel=”nofollow”.
Jeśli korzystasz z wtyczki Yoast SEO możesz dodatkowo skorzystać z zaawansowanych opcji dodawania linków:
- Wyszukiwarki powinny zignorować ten link: powoduje ustawienie atrybutu nofollow powodującego pominięcie linku w indeksowaniu przez wyszukiwarkę Google.
- To jest link sponsorowany lub reklama: powoduje dodanie atrybutu sponsored używanego przez Google – działającego równolegle na podobnej zasadzie co atrybut nofollow.