Ahrefs to bardzo rozbudowane narzędzie, które ma za zadanie analizować strony internetowe i dostarczać informacji, które pomogą wypozycjonować witrynę w wynikach wyszukiwania.
Czym jest Ahrefs?
Ahrefs został stworzony z myślą o SEO, czyli Search Engine Optimization, które między innymi za pośrednictwem słów kluczowych określa pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania Google. Ahrefs, dzięki ogromnym możliwościom jest idealnym wyborem dla specjalistów od SEO, a także osób, które w łatwy sposób chcą zwiększyć ruch w swojej witrynie. Popularny jest również wśród copywriterów, czyli specjalistów pracujących na treścią.
Specjaliści SEO uznają Ahrefs za najbardziej rozbudowane narzędzie, niezbędne do swojej pracy. Stosowane jest często jako must have podczas procesu analizy profili linkowych domen.
Ahrefs umożliwia również studiowanie wyników wyszukiwania i statystyk na stronach internetowych konkurencji. Z usług Ahrefs korzystają najwięksi giganci tacy jak Facebook, Netflix, Uber, Adobe, Ebay, Pinterest, czy Tripadvisor. To świadczy o tym, że możliwości, jakie oferują twórcy tego oprogramowania są praktycznie nieograniczone!
Ile kosztuje Ahrefs?
Ahrefs jest dostępny w sumie w czterech pakietach:
- Najtańszy kosztuje 99 dolarów miesięcznie i pozwala na śledzenie nawet 500 słów kluczowych.
- W pakiecie standardowym za 179 dolarów miesięcznie możemy śledzić 1500 słów kluczowych.
- Droższy pakiet za 399 dolarów pozwala na śledzenie 5000 słów kluczowych.
- Pakiet agencyjny za 999 dolarów miesięcznie umożliwia użytkownikom śledzenie 10 000 słów kluczowych i udostępnia najbardziej rozbudowane funkcje.
Jak używać Ahrefs?
Po wykupieniu odpowiedniej subskrypcji uzyskasz dostęp do głównego panelu Ahrefs. Znajdziemy tam wiele przydatnych narzędzi. Do najczęściej wykorzystywanych można zaliczyć wyszukiwarkę słów kluczowych, profile linków, a także audyt strony.
Główne menu Ahrefs pokazuje profile linków, ranking strony, odsyłające domeny, a także przeskanowane strony. Teraz przyjrzymy się bliżej najważniejszym funkcjonalnością Ahrefs, z których warto korzystać już od samego początku.
Ranking Ahrefs
Twórcy Ahrefs przygotowali swój własny ranking stron internetowych. Analiza wszystkich elementów witryny pozwala na rzetelną ocenę i porównanie do konkurencji. Niższa wartość odpowiada wyższemu miejscu w rankingu, a to z kolei sygnał, że działania realizowane w witrynie idą w dobrym kierunku.
Ranking stosuje własną skalę, a przedstawiane wyniki analizowane są m.in. na podstawie profili linkowych domen w porównaniu do konkurentów (znajdującymi się pod tymi samymi lub podobnymi słowami kluczowymi). Należy pamiętać, że wskaźnik Ahrefs Rank jest subiektywny i ma żadnego znaczenia w procesie pozycjonowania – prezentowane wyniki bazują tylko na wewnętrznie agregowanych danych przez Ahrefs.
Url Rating
Metryka pokazuje jak silny jest profil linków zwrotnych do docelowego adresu URL. Wskaźnik jest widoczny w skali od 1 do 100. Warto wspomnieć, że najniższy wynik jest uznawany za najsłabszy, a wartość 100 punktów uznawana jest za najlepszą. Podczas analizy całej witryny (zamiast wskazanego adresu URL), wskaźnik prezentuje wyniki obliczone w stosunku do strony głównej.
Domain Rating
Z tego parametru możemy dowiedzieć się jak silny jest profil linkowania do domeny. Tutaj również mamy do czynienia z prezentowanymi wartościami od 1 do 100, a skala oceny jest dokładnie taka sama jak w przypadku URL Rating.
Keyword Explorer
Dla wielu to kluczowe narzędzie w optymalizacji strony internetowej, ale Ahrefs używany jest również przez copywriterów zajmujących się projektowaniem treści. W głównym panelu możemy wpisać wybrane przez siebie słowo kluczowe i uzyskać informacje o stopniu skomplikowania / konkurencyjności dla frazy, wolumen, czyli średnią ilość wyszukań (nawet w porównaniu do ostatnich miesięcy).
Istnieje możliwość wpisania kilku słów kluczowych w celu ich dokładniejszego porównania. Ahrefs daje dostęp do danych na temat ilości linków niezbędnej do wejścia na pierwszą stronę wyszukiwań, a także średnią liczbę wyszukiwań w ciągu ostatnich miesięcy. Korzystanie z Keyword Explorer umożliwia również znalezienie podobnych fraz, które powiązane są ze wskazanym słowem kluczowym.
Porównanie domen
W Ahrefs możemy porównać ze sobą maksymalnie 5 domen. Narzędzie zostało przygotowane w taki sposób, aby zapewnić informacje dotyczące domen odsyłających. Z pewnością znajdziesz tam wiele przydatnych informacji (np. istotne w kontekście pozycjonowania wskaźniki oraz wykresy, pozwalające na szybkie sprawdzenie strategii budowania linków przez konkurencje).
Czy warto korzystać z Ahrefs?
Jak najbardziej tak! Ahrefs to jedno z niewielu narzędzi na rynku, które oferuje tak ogromne możliwości. Wymienione przez nas funkcjonalności są jedynie przykładami tego, co potrafi to niezwykłe narzędzie.
W pierwszej chwili interfejs może wydawać się skomplikowany, ale po wdrożeniu z analizą poszczególnych elementów strony internetowej nie będzie najmniejszego problemu.