Co to jest favicon i jak dodać do strony WWW?

słowa kluczowe:

Poniższy artykuł przedstawia co to są Favicony, dlaczego warto je używać, jak ważne są do prowadzenia strony WWW oraz jak je dodać do swojej witryny czy sklepu internetowego. Zobacz co to jest favicon.

Co to jest favicon?

Favicon jest to mała ikona o wymiarze 16×16 pikseli służąca do pomagania w budowaniu świadomość marki twojej strony internetowej. Głównym jego zadaniem jest ułatwienie potencjalnym klientom, znalezienia twojej strony kiedy posiadają wiele otwartych kart w przeglądarce internetowej. Favicony często mylone są z logo. Głównie wynika to z faktu, że w wielu przypadkach są bardzo podobne do logo. Niewielki rozmiar favicony pozwala na umieszczenie obrazu lub od jednego do trzech znaków. Dlatego też częściej stosuje się znak graficzny jako wygląd favicony.

Gdzie zlokalizowane są favicony?

Favicony możemy znaleźć wszędzie tam gdzie znajdujemy odniesienia do naszej strony internetowej. Mogą to być

  • poszczególne karty w przeglądarce internetowej
  • zakładki w przeglądarce internetowej
  • aplikacje na pasku narzędzi
  • wyniki historii przeglądania w przeglądarce
  • paski wyszukiwania

Ponadto favicona pojawia się także przy adresie strony internetowej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych jak np. Google.

Pasek zakładek w Edge z widocznymi faviconami

Dlaczego warto stosować favicony?

Favicony dodają wiarygodność twojej stronie internetowej i zwiększają zaufanie klientów. Za ich pomocą klienci są w stanie w łatwy sposób zidentyfikować, która strona należy do ciebie. Cenne jest to szczególnie gdy użytkownik posiada dużą ilość otwartych kart. Wtedy tylko poprzez favicony są stanie zidentyfikować, która strona jest tą którą pragną otworzyć. Przy dużej ilość zakładek nie widać w ogóle napisów informujących nas o nazwie danej zakładki. Favicony ujednolicają to i porządkują, aby poprawić doświadczenia związane z przeglądaniem wielu witryn w przeglądarce internetowej.

Jak ważne są favicony dla SEO?

Favicony są bardzo ważnym narzędziem, które pośrednio odpowiedzialne jest za poprawę rankingu strony internetowej w sieci. Poniżej zostały przedstawione przykłady jak favicony mogą pomóc w optymalizacji witryny internetowej dla wyszukiwarek:

  • Wzrost widoczności – dzięki faviconom witryna staje się bardziej widoczna i zwiększa potencjał na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania. Favicony są jak wizytówka, one reprezentują Twoją markę. W gąszczu różnych zakładek favicony pozwolą na łatwą identyfikację Twojej strony, co zwiększy szanse na to, że większa liczba użytkowników na nią kliknie. Może zatem pozytywnie wpłynąć na ilość odwiedzin.
  • Możliwość dodania do zakładek – bez favicony nie ma możliwości dodania danej strony internetowej jako zakładka do przeglądarki Chrome. Przeglądarka ta dolicza jako dodatkowe kliknięcia dodawanie stron do zakładek i w przypadku jego braków możesz stracić szansę na poprawę wyniku swojej strony w rankingu wyszukiwania.
  • UX/UE – posiadanie favicony pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkowników (ang. „user experience). Może to pośrednio poprawić twoje SEO poprzez to, że strona stanie się przyjaźniejsza dla użytkownika dzięki zastosowaniu favicony. Użytkownikowi łatwiej będzie odnaleźć dana stronę w historii wyszukiwania lub w gąszczu zakładek. Dzięki temu stanie się dla niego przyjaźniejsza i z większą chęcią odwiedzi ja ponownie.

Jak powinny wyglądać favicony?

Projektując swoją ikonkę favicon dla strony strony internetowej, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów:

  • Rozmiar –  favicona powinna mieć rozmiar 16×16 pikseli. Większy często nie jest akceptowany przez przeglądarki. Głównie dlatego nie zawsze możesz dodać swoje logo jak favicona, ponieważ jego rozmiar może nie być akceptowany z uwagi na większy rozmiar.
  • Prostota – favicony powinny być proste, bez zbędnych detali. Favicona jest na tyle mała, ze drobne detale i tak nie będą widoczne dla użytkownika.
  • Odzwierciedlenie marki  – wygląd favicony powinien nawiązywać do Twojej marki. Jeśli ciężko jest tak ją zaprojektować to dobrą praktyką jest zastosowanie miniatury logotypu jako favicony lub np. wycinek z logo, który sam w sobie będzie rozpoznawalnym znakiem graficznym. Powinna być tak stworzona, aby osoba nie mająca zielonego pojęcia czym zajmuje się dana marka, po spojrzeniu się na faviconem od razu wiedziała z czym ma do czynienia.
  • Kolorystyka – ważną rolę odgrywają również kolory. Kolory kontrastowe lepiej przyciągną wzrok potencjalnych klientów i są bardziej widoczne.

    Znalezienie obrazka, który będzie idealnie odzwierciedlał stronę WWW może być trudne. Lepiej czasami zastosować akronimy, pierwszą literę nazwy firmy lub skrót nazwy firmy. Wszystko zależy od Twojej inwencji twórczej.

Jakie rozmiary powinny mieć favicony dla poszczególnych przeglądarek?

Jeśli planujesz wykonanie favicony dla konkretnego celu to zobacz jaki wymiar powinna mieć tworzona favicona:

  • 16px – do ogólnego użytku we wszystkich przeglądarkach. Może być wyświetlana w pasku adresu, zakładkach lub widokach zakładek.
  • 24px – dla przeglądarki Internet Explorer 9
  • 32px – dla nowej karty w przeglądarce Internet Explorer, przycisk paska zadań w systemie Windows 7 i paska bocznego
  • 57px – standardowy ekran główny iOS (iPod Touch, iPhone pierwszej generacji do 3G)
  • 72px – ikona ekranu głównego iPada
  • 96px – rozmiar favicon używany przez platformę Google TV
  • 114px – ikona ekranu głównego iPhone’a 4+ (dwukrotnie większa od standardowego rozmiaru wyświetlacza Retina)
  • 128pxsklep internetowy Chrome
  • 195px – ikona szybkiego wybierania w przeglądarce Opera

Jakie są zalecane formaty do używania favicon?

Favicona może posiadać różne formaty. Przyjrzymy się najpopularniejszym z nich:

  • Format ICO – jest najczęściej obsługiwanym formatem pliku dla favicony. Jego zaletą jest fakt, że można stosować wiele rozdzielczość i głębi bitowych. Oferuje 32-pikselową ikonę, która świetnie się sprawdza niemal w każdej przeglądarce
  • Format PNG – format ten nie potrzebuje żadnych specjalistycznych narzędzi do utworzenia pliku. Daje najmniejsze możliwość rozmiarów pliku i obsługuje przezroczystość alfa. Jego wadą jest to, że Internet Explorer nie obsługuje plików PNG
  • Format SVG – format ten jest chętnie używany przez przeglądarkę Opera
  • Format GIF – format ten jest jedynie używany przez starsze przeglądarki. Nie zalecamy jego wykorzystywania gdyż nie oferuje żadnych korzyści
  • Format JPG – traci na swoim zastosowaniu przez mały rozmiar favicony. Dodatkowo nie zapewnia tak dobrej rozdzielczość jak PNG

Serwery wyposażone w dyski SSD NVMe to gwarancja szybkości działania witryny WordPress. Postaw na sprawdzone rozwiązanie i napędź swoją stronę WWW hostingiem stworzonym dla systemu WordPress.

Jak dodać favicon do WordPress?

Strony internetowej zbudowane na systemie WordPress to jedne z najpopularniejszych typów witryn w Internecie. Samo dodanie favicony w tego typu stronach internetowych jest wyjątkowo łatwe i nie wymaga specjalnych umiejętności. Zobacz jak to można wykonać:

 

  • Czy ten artykuł był pomocny?
  • TakNie

Jak stworzyć konto Gmail?

Poczta Gmail to jedna z najpopularniejszych platform oferująca usługę poczty e-mail oraz wiele innych narzędzi dostępnych w chmurze. Jest to...

Jak pobrać bazę danych w DirectAdmin?

DirectAdmin to panel administracyjny, który pozwala na intuicyjne wykonywanie wielu czynności i zarządzanie swoimi usługami hostingowymi. Takze...

Jak zalogować się do bazy danych w DirectAdmin?

DirectAdmin to panel administracyjny, który powszechnie stosowany jest przez firmy hostingowe. Daje on możliwość zarządzania poszczególnymi...

Domeny, hosting, serwery VPS i poczta e-mail

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji.

Telefon

Kontakt w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00
Infolinia:
+48 71 715 27 24

Poczta

Kontakt mailowy w sprawie usług i zamówień

Czynne:
poniedziałek - niedziela
24h na dobę
Email:
bok@domenomania.pl